جستجو

قیامت شدن
برپا شدن رستاخیز.
  • برپا شدن شور و غوغا و هنگامه . (فرهنگ فارسی معین ):
    گر ملامت می کنندم ور قیامت میشود
    بنده سر خواهد نهاد آنگه ز سر سودای تو.

    سعدی .

  • قیجا
    قیچا. قیچی . (فرهنگ فارسی معین ). رجوع به قیچی شود.
    قیجاجی
    قیچاجی . رجوع به قیچاجی شود.
    قیخمان
    بزرگ و معظم قوم که بر رای وی تکیه کنند. (منتهی الارب ). فیخمان (بفاء). (از اقرب الموارد). رجوع به فیخمان شود.
    قیذه
    از دیههای فراهان است . (تاریخ قم ص 141).
    قیسناب
    دهی است از دهستان سهندآباد بخش بستان آباد شهرستان تبریز، سکنه آن 315 تن . آب آن از چشمه .محصول آن غلات و شغل اهالی آنجا زراعت و گله داری است . راه مالرو دارد. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4).
    قیجاجی خانه
    خیاطخانه . (تذکرة الملوک چ مینورسکی ورق 98). رجوع به قیچاچی خانه شود.
    قید
    اندازه کردن . (منتهی الارب ). گویند: قید الشی (مجهولاً); ای قُیِّدَ. (اقرب الموارد) (منتهی الارب ).
  • در تداول فارسی زبانان ، مقید کردن در زندان .
  • حبس .زندانی گشتن . (فرهنگ فارسی معین ).
  • (اِ) منگنه . پرس . (یادداشت مولف ). بند. (منتهی الارب ). ج ، اقیاد، قیود. (منتهی الارب ) (آنندراج ):
    چنان در قید مهرت پای بندم
    که گویی آهوی سر در کمندم .

    سعدی .

  • قیر
    تیرانداز ماهر و زیرک و حاذق در آن . (منتهی الارب ).
    قیری بغدادی
    از شعرا و عرفاست . ریاض العارفین درباره وی گوید: از مشایخ کرام و افاضل عالیمقام و در طریقت صاحب مقامات عظام بود و طالبان را تربیت می نمود. او راست :
    عشق آمد و خاک محنتم بر سر ریخت
    وز برق بلا به خرمنم اخگر ریخت
    خون در رگ و ریشه دلم سوخت چنان
    کز دیده بجای اشک خاکستر ریخت .
    عشق آمد و آتشی بجانم افروخت
    پروانه صفت سوز و گدازم آموخت
    خاکستر من اگر به دوزخ ریزند
    دوزخ داند چگونه می باید سوخت .

    (ریاض العارفین ص 126).

    قیسوس
    بر وزن پی سوز، نوعی از لبلاب است که آن را به عربی حبل المساکین و عشقه گویند. صمغ آن شپش بکشد و بخور کردن آن منع آبستنی کند. (برهان ) (آنندراج ).
    قیدار
    نام مردی است . (منتهی الارب ). وی عاقر ناقه صالح بود. (یادداشت بخط مولف ).
    قیراط
    و آن را قِرّاط نیز گویند. وزن آن برحسب شهرها و نقاط مختلف فرق میکند. در مکه ربع سدس دینار است و در عراق نصف عشر دینار. (نقود العربیه از قاموس ص 28). ج ، قراریط. (نقودالعربیه ). وزن قیراط نزد گوهرفروشان نیم دانق است یعنی یک چهارم حبه یا بیست ودو سانتی گرم و این کلمه تعریب noitareK یونانی است که فرنگی ها آن را از ما اقتباس کرده و گویند taraC و قیراط در زمان ما (مولف النقود)جز برای سنجش الماس و در و دیگر سنگهای گرانبها بکار نرود. (النقود العربیه ص 28). نیم دانگ که چهار جومیانه باشد. (آنندراج از منتخب ). و از الفاظ الادویه و معصومی و کتاب حکیم محمد شریف خان شاه جهان آبادی به ثبوت میرسد که قیراط نیم دانگ است که چهار جو میانه باشد و در شرح وقایه پنج جو و این هم به اندک زیادتی قریب بدانست و در کنزالفقه و قنیه یک جو و در کشف نوشته که قیراط یک حبه و چهار خمس حبه است و حبه یک جو باشد و گفته اند سه جو و نیم و در منتخب است که صاحب قاموس نوشته که قیراط در هر شهر مختلف باشد در وزن و مختار اکثر قول منتخب است که قیراط نیم دانگ است . (آنندراج ). ابن بیطار در ذیل کلمه شبرم گوید: مثقال هیجده قیراط است . و در فرهنگ فارسی معین آمده : قیراط واحد وزن و آن مقدار چهار جو و چهار حبه است . (از رساله مقداریه ).
  • واحد وزن معادل یک بیست و یکم مثقال و آن مساوی سه جو و سه حصه از بنت حصه یک جو است ، معادل با 205/0 گرم .
  • واحدی برای سنجش الماس در عصر حاضر و آن معادل است با 2/0 گرم تقریباً. (فرهنگ فارسی معین ):
    بقنطار زر بخش کردن ز گنج
    نباشد چو قیراطی از دسترنج .

    سعدی .

  • قیرین
    منسوب به قیر.
  • سیاه مانند قیر. رجوع به قیری شود.
  • قیس و لبنی
    عاشق و معشوق عربی . (امثال و حکم دهخدا). رجوع به قیس بنی عامر و لیلی و مجنون شود.
    قیدافه
    نام زنی است که حاکم بردع و اندلس بود. (برهان ). نام زنی بوده ، حاکم بردع و آن بنوشابه مشهور است . (آنندراج ) (انجمن آراء ناصری ). قیدافه طبق روایات ملکه اندلس و معاصر اسکندر بود. (حاشیه برهان چ معین ):
    زنی بود در اندلس شهریار
    خردمند و با لشکری بیشمار
    جهانجوی و بخشنده قیدافه نام
    ز روز بهی یافته نام و کام .

    فردوسی (از حاشیه برهان چ معین ).

    قیران
    ج ِ قاره ، کوهک خرد جدا از کوه ها. (آنندراج ). رجوع به قاره شود.
    قیرینه
    منسوب به قیر. قیرین .
  • سیه فام:
    شبی گیسو فروهشته به دامن
    پلاسین معجر و قیرینه گرزن .

    منوچهری .

  • قیسوم
    برنجاسف . (یادداشت مولف ). رجوع به قیصوم شود.
    قیدام
    روی چیز و صدر آن .
  • پیش . (آنندراج ) (منتهی الارب ).