جستجو

ینفور
سخت رمنده . (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء) (آنندراج ).
ینگجه محمدحسن
دهی است از دهستان دیجویجین بخش مرکزی شهرستان اردبیل ، واقع در 14هزارگزی شمال اردبیل ، با 228 تن سکنه . آب آن از چشمه و قنات وراه آن مالرو است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4).
یمنی سمنانی
رجوع به یمینی سمنانی شود.
یمینی سمنانی
یا میریمینی شمشیرفروش . معاصر شاه طهماسب صفوی بود و به سال 981 ه' . ق. درگذشت . (از روز روشن ص 951). شاعری خوش طبع و خوش سلیقه بود و به شمشیرسازی اشتغال داشت . این دو بیت از اوست :
به دست پنبه داغم به جای نسرین است
گلی که از چمن عشق چیده ام این است .

#

ینفوز
جهنده . ظبی ینفوز; آهوی برجهنده . (از ناظم الاطباء).
ینگجه محمدرضا
دهی است از دهستان کلخوران بخش مرکزی شهرستان اردبیل ، با 639 تن سکنه . آب آن از چشمه وراه آن مالرو است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4).
یموت
نام ایل و طایفه ای است از ترکمانان در مشرق دریای مازندران ، چنان که کوکلان . (یادداشت مولف ).
یمینی گرجی
از موالی شاه طهماسب صفوی بود و در شعر طبعی قوی داشت . از اشعار اوست :
دستی که عنان خویش گیرد
امروز در آستین کس نیست .

(ازصبح گلشن ص 616) (از فرهنگ سخنوران ).

ینق
پنیرمایه . (ناظم الاطباء). انفخه است . (یادداشت مولف ) (تحفه حکیم مومن ) (از اختیارات بدیعی ). به لغت اندلس پنیرمایه را گویند و آن شیردان بره است و به عربی انفخه خوانند. (برهان ). نام ینق در مفردات ابن البیطار (ج 2 ص 322) آمده و مولف لغت را اندلسی می داند، معهذا مشکل است اصل آن را پیداکرد. کلمه اسپانیایی جدید برای این مفهوم ojauC است . (از حاشیه برهان چ معین ). و رجوع به انفخه شود.
ینگجه مطیع
دهی است از دهستان نازلوی بخش حومه شهرستان ارومیه ، واقع در 24هزارگزی شمال خاوری ارومیه ، با 221 تن سکنه . آب آن از نازلوچای و راه آن اتومبیل رو است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4).
یموق
دهی است از دهستان جرگلان بخش مانه شهرستان بجنورد، واقع در 90000گزی شمال باختری مانه ، با 177 تن سکنه . آب آن از قنات وراه آن مالرو است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9).
یمینین
تثنیه یمین . دو دست . (یادداشت مولف ). و رجوع به یمین شود.
ینجلب
نام مهره ای که بدان گریخته را بازآرند و زنان شوی را بند کنند. (از منتهی الارب ) (از ناظم الاطباء).
ینقاق
دهی است از دهستان گوکلان بخش مرکزی شهرستان گنبدقابوس ، واقع در 1000گزی جنوب باختری کلاله ، با 400 تن سکنه . آب آن از رودخانه دوچای وراه آن مالرو است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 3).
ینگحسین
دهی است از دهستان سیلاخور بخش الیگودرز شهرستان بروجرد، واقع در 54000گزی شمال خاوری الیگودرز، کنار راه مالرو شفیعآبادبه داراشوب ، با 138تن سکنه . آب آن از چشمه و قنات وراه آن مالرو است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6).
ینگدنیا
دنیای نو. ارض جدید. نامی که ترکان به قاره امریکا داده اند. ینگی دنیا. ینگه دنیا:
هر روز شوند عاشقان نو
گویی تو شده ست ینگدنیا.

خان قزلباش امید (از آنندراج ).

ینگی قلعه بالا
دهی است از دهستان قوش خانه بخش باجگیران شهرستان قوچان ، واقع در 75000گزی شمال باختری باجگیران ، با 331 تن سکنه . آب آن از چشمه وراه آن مالرو است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9).
ینیجه
نام ناحیه ای است در سنجاق کوملجنه از ولایت ادرنه و 33 پارچه قریه دارد. (از قاموس الاعلام ترکی ).
یواینوس
نام حکیمی از مفسرین کتب قدیمه . (ابن الندیم ).
یوحنا المعمدان
رجوع به یحیی و یوحنا شود.