جستجو

ینگی کند
در ترکی به معنی «ده نو» و آن نام محلی است کنار راه دوراهه بناب و ساوجبلاغ میان خوشه مهر و قلی کندی واقع در هشت هزارگزی دوراهه بناب . (یادداشت مولف ).
ینی چری
ینگی چریک . ینگی چری . سرباز نو غیرمنظم . سلطان محمودخان دوم در 1241 ه' . ق. مطابق ماده تاریخ «غزای اکبر» این قوم را برانداخت . سپاهی پیاده که در سده هشتم هجری ارخان پسر عثمان دومین سلطان سلسله عثمانیان از جوانان مسیحی که به گروگان گرفته شده بودند تشکیل داد. این سپاه که تعلیم نظامی سخت دیده بود به صورت یک لشکر و سپاه کامل مدت چند سده وسیله عمده فتوحات سلاطین عثمانی بود و عاقبت در سده سیزدهم پس از ارتکاب شورش سلطان محمد (یا محمود) ثانی حکم انحلال آن داد و بیشتر آنان در میدان قسطنطنیه به قتل رسیدند. (یادداشت مولف ). و رجوع به قاموس الاعلام ترکی شود.
یوئتی
یوئئی چی . نژاد ترک در اصطلاح چینی ها. (از احوال و اشعار رودکی ج 1 ص 155). رجوع به ترک و یوئه ئی چی شود.
یوحنا ورتبات
پزشک و دانشمند و محقق که در اصل ارمنی و از مستعربان بود. در بیروت به سال 1242 ه' . ق. به دنیا آمد و به سال 1326ه' . ق. درگذشت . در مدارس آمریکایی بیروت و انگلستان و آمریکا رشته پزشکی و تشریح و فیزیولوژی و پاتولوژی خواند و تخصص یافت و تا پایان زندگی به تدریس آنها اشتغال داشت . از آثار عربی اوست : 1- التوضیح فی اصول التشریح . 2- التشریح . 3- الفیسیولوجیا (فیزیولوژی ). 4- کفایةالعوام فی حفظ الصحة و تدبیر الاسقام . اوکتابها و نوشته های سودمندی نیز به زبان انگلیسی دارد، از آن جمله است «ادیان سوریه ». (از اعلام زرکلی ).
ینگه قلعه
دهی است از دهستان تحت جلگه بخش فدیشه شهرستان نیشابور، واقع در 21000گزی شمال باختری فدیشه ، با 175 تن سکنه . آب آن از قنات وراه آن مالرو است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9).
ینگی کند جامعالسرا
دهی است از دهستان ایجرود بخش مرکزی شهرستان زنجان ، واقع در 77000گزی جنوب باختری زنجان ، با 919 تن سکنه . آب آن از رودخانه ایجرود. از زنجان اتومبیل می رود. به وسیله تلفن بازنجان مربوط است . اکثر سکنه زمستان برای تامین معاش به تهران می روند. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 2).
ینی چریک
ینی چری . (یادداشت مولف ). و رجوع به ینی چری شود.
یوئه ئی چی
یوئتی . نامی که چینی ها نژاد اصلی ترک را بدان می شناسند و می نامند. (ازاحوال و اشعار رودکی ج 1 ص 155). و رجوع به ترک شود.
یوحی
یوح . آفتاب . (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء). خور. مهر. یوح . خورشید. (یادداشت مولف ). گاهی یوح را یوحی گویند. (از نشوءاللغة ص 28). و رجوع به یوح شود.
ینگی
ینگه . روشنایی . (از ناظم الاطباء) (آنندراج ). و رجوع به ینگه شود.
ینگی کند سیدلر
دهی است از دهستان ایجرود بخش مرکزی شهرستان زنجان ، واقع در 42000گزی جنوب باختری زنجان و2000گزی راه مالرو عمومی ، با 247 تن سکنه . آب آن ازرودخانه و راه آن مالرو است ولی از طریق زرین آباد اتومبیل می توان برد. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 2).
ینی دنیا
(از: ینی ، تازه + دنیا) ینگی دنیا.قاره جدید. آمریک . امریکا. رجوع به ینگی دنیا شود.
یوئه چی
یوئه چژی . ساکنان مغولستان که خان هون نو (209-174 ق. م .) آنها را پراکنده کرد و تمامی مغولستان را در تحت حکمرانی خود درآورد. (از ایران باستان صص 2255-2256). و رجوع به یوئه ئی چی شود.
ینگی آباد
دهی است از دهستان بزینه رود بخش قیدار شهرستان زنجان ، واقع در 54000گزی جنوب باختری قیدار و 3000گزی راه مالرو عمومی ، با 159 تن سکنه . آب آن از چشمه وراه آن مالرو است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 2).
ینگی کند علی آباد
دهی است از دهستان بناجوی بخش بناب شهرستان مراغه ، واقع در 10هزارگزی جنوب خاوری بناب ، با 592 تن سکنه . آب آن از رودخانه صوفی چای و چاه و راه آن شوسه است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4).
ینیر
ینوارییوس . ژانویه . (آثارالباقیه ). رجوع به ژانویه شود.
ینگی آبادچای
دهی است از دهستان بخش مرکزی شهرستان میانه ، واقع در 4هزارگزی جنوب میانه ، با 98 تن سکنه . آب آن از دیمی وراه آن مالرو است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4).
ینگی کندی
دهی است از دهستان آتش بیگ بخش سراسکند شهرستان تبریز، واقع در 25هزارگزی باختر سراسکند، با 150 تن سکنه . آب آن از چشمه وراه آن مالرو است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4).
ینی شهر
نام قضایی است در ولایت خداوندگار و با ناحیه ازنیق 85 پارچه ده دارد و عده اهالیش به 58202 تن بالغ می گردد. قسمت اعظم اراضی اش جلگه ینی شهر را تشکیل می دهد. (از قاموس الاعلام ترکی ).
یوختن
جستن . جستجو کردن . (یادداشت مولف ). رجوع به یوز شود.