جستجو

یونس پاشا
یکی از وزیران بزرگ دوره سلطان سلیم است . وی در روزگار بایزیدخان ثانی رئیس ینی چری بود، سپس بیگلربیگی آناطولی شد. در عصر سلطان سلیم خان به رتبه وزارت نایل گشت . و در تاریخ 923 ه' . ق. موقع شهادت سنان پاشا به نخست وزیری رسید و پس از 8 ماه ناگهان درگذشت . یونس پاشا وزیری خردمند و مدبر بود. (از قاموس الاعلام ترکی ).
یونی ها
یونانیهای آسیای صغیر. (از ایران باستان ج 2 ص 1605). و رجوع به یونان و یون شود.
یوغیدن
یوغ نهادن بر گردن گاو و جفت کردن گاو. (ناظم الاطباء). چوب یوغ بر گردن گاو قلبه نهادن . (آنندراج ). و رجوع به یوغ شود.
یونان زمین
زمین یونان . سرزمین یونان . کشور یونان . (از یادداشت مولف ):
جزیره یکی بُد به یونان زمین
کروتیس بُد نام شهر گزین .

عنصری .

یونس شیبانی
رجوع به یونس بن یوسف ... شود.
یووالار
دهی است از دهستان برگشلوی بخش حومه شهرستان ارومیه ، واقع در 16هزارگزی خاور ارومیه ، با 190 تن سکنه . آب آن از شهرچای و راه آن ارابه رو است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4).
یولقارسلان
ابن ملک ارسلان طغرلشاه . رجوع به حسام الدین (یولقارسلان ...) و تاریخ افضل ص 76 و 78 شود.
یونانستان
سرزمین یونان . کشور یونان . رجوع به قاموس الاعلام ترکی و ایران باستان ص 690 و 714 و یونان شود.
یونسکو
نامی متشکل از حروف اول کلمات انگلیسی noitasinagrO larutluC dna cifitneicS ,lanoitacudE snoitaNdetinU (که به علامت اختصاری .O.C.S.E.N.U نمایانده میشود). سازمان تربیتی ، علمی و فرهنگی وابسته به سازمان ملل متحد که در 1945 م . با همکاری 43 کشور به منظور حمایت از آزادی بشری و توسعه فرهنگ و بسط و تعمیم آن در دنیا تشکیل شد. اولین کنفرانس عمومی یونسکو روز سه شنبه نوزدهم نوامبر 1946 م . در آمفی تآتر بزرگ دانشگاه سوربن (پاریس ) با حضور نمایندگان 43 کشور تشکیل گردید. یونسکو علاوه بر توجه به توسعه امور علمی ، تربیتی و فرهنگی کشورهای عضو به دو مسئله دیگر هم بسیار توجه دارد: 1- مرمت خسارات ناشیه از جنگ به امور فرهنگی و سازمان های وابسته آن . 2- با تشخیص اینکه عدم تفاهم بین ملتها یکی از علل اساسی اختلاف جنگ و ستیزها است برای رفع آن به طرق ذیل کوشیده است : ایجاد مراکز تعلیماتی بین المللی و تبادل محصل میان کشورها، تاسیس و تکمیل باشگاهها، تربیت معلمان و اصلاح کتب درسی ، بالا بردن سطح معلومات جوانان و غیره . دولت ایران در30 اردیبهشت ماه 1325 ه' . ش . قبول اساسنامه یونسکو را در هیات وزیران تصویب کرد و در 15 تیرماه 1327 از تصویب مجلس شورای ملی گذرانید و کمیسیون یونسکو فعالیت رسمی خود را شروع کرد. شمه ای از فعالیتهای کمیسیون یونسکو در ایران این است : 1- تالیف و طبع «کتاب ایران » به زبان انگلیسی . 2- تهیه مجموعه نفیسی از مینیاتورهای اصیل ایرانی . 3- تحقیقات علمی درباره اراضی خشک . 4- شناسایی متقابل ارزشهای فرهنگی شرق و غرب . و نیز بسیاری فعالیت های فرهنگی دیگر.
یوفی
بیهوده گو. (غیاث ) (آنندراج ):
یک فقیه و یک شریف و صوفیی
هریکی شوخی ، فضولی ، یوفیی .

مولوی .

یولقونلو
دهی است از دهستان مرحمت آباد بخش میاندوآب شهرستان مراغه ، واقع در 6هزارگزی باختر راه ارابه رو میاندوآب به بناب ، با 585 تن سکنه . آب آن از زرینه رود وراه آن مالرو است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4).
یونسلی
دهی است از دهستان حومه بخش سلدوز شهرستان ارومیه ، واقع در 18هزارگزی شمال باختری نقده ، با 109 تن سکنه . آب آن از چشمه وراه آن مالرو است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4).
یول گای
از طوایف ترکمن ساکن ایران و مرکب از 500 خانوار است که در شرفان کلا سکونت دارند. (از یادداشت مولف ) (از جغرافیای سیاسی کیهان ص 102).
یونانیت
یونانی بودن . از یونان بودن . از مردم یونان بودن . (یادداشت مولف ): شهرهای یونانی که علمدار یونانیت در ایران بودند سلوکیها را بی شک بر پارتی های شجاع و... ترجیح خواهند داد. (ایران باستان ج 3 ص 2230). و رجوع به یونان و یونانی شود.
  • رسوم و عادات مردم یونان . (ناظم الاطباء).
  • طریقه و روش مردم یونان . (ناظم الاطباء).
  • یونس نبی
    یوناه . یونان .(یادداشت مولف ). رجوع به یوناه و یونس بن متی شود.
    یولوق
    چاپار. پیک . (ظاهراً از: یول ، راه + لوق، لق، پسوند نسبت ترکی ). (از یادداشت مولف ).
    یوناه
    یونان . یونس نبی . نام کتابی از تورات . (یادداشت مولف ).
    یونسی
    دهی است از دهستان لب کویر بخش بجستان شهرستان گناباد، واقع در 39000گزی شمال خاوری بجستان ، با 498 تن سکنه . آب آن از قنات و راه آن مالرو است . مزرعه علی آباد جزء این ده است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9).
    یوهان
    گوتفرید لودویک کوزگارتن . خاورشناس نامی آلمانی (1207-1279 ه' . ق. / 1793-1862 م .). وی در آلتن کیرشن متولد شد ودر پاریس عربی را از مستشرق معروف «دوساسی » فرا گرفت و سپس زبانهای ترکی و فارسی و عبری و ارمنی را آموخت و در سال 1814 م . به کشور خود بازگشت و گوته مستشرق و وزیر و شاعر معروف آلمانی او را به استادی تدریس زبانهای شرقی در دانشگاه ینا گمارد. وی هفت سال بدین کار اشتغال داشت . در این بین اشعار گوته را از آلمانی به زبان عربی ترجمه کرد. آنگاه به استادی تدریس زبانهای شرقی در گریفسوالد رسید و تا مرگ در این سمت باقی بود. او به آلمانی شعر می گفت و دو جلد از تاریخ طبری و یک جلد از اغانی را با ترجمه لاتینی آن منتشر ساخت و همچنین بخشی از اشعار هذلیین و نیز «کتاب موسیقی » فارابی را انتشار داد. (از اعلام زرکلی ).
    یوله گلدی
    دهی است از دهستان ساری سوباسار بخش پلدشت شهرستان ماکو، واقع در 24هزارگزی جنوب باختری پلدشت ، با 458 تن سکنه . آب آن از ساری سو و زنگبار وراه آن مالرو است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4).