جستجو

وادی شیقر
وادی سیغر. رودی است در اندلس . (از الحلل السندسیة ج 2 صص 255 - 257). رجوع به وادی سیغر شود.
وادی الزمار
موضعی است گیاه خیز و سرسبز و زیبا در نزدیک موصل . و در آن تل بلند و مصفائی وجود دارد که به تل عقاب موسوم است و مشرف بر دجله و باغهای آن است و خالدی از آن چنین یاد کرده است:
الست تری الروض یُبدی لنا
طرائف من صنع آذار
تلبس مما نحا باله
حلیاً علی تل زمار.

(معجم البلدان ).

وادی الغزال
موضعی است در عربستان بین راه مکه و مدینه ، واقع در هفده فرسنگی مدینه و در شش فرسنگی وادی الصفراء و 15 فرسنگی بدر و حنین . از مکه تا مدینه دویست و شصت میل که هشتاد و شش فرسنگ و دو میل باشد... و از آنجا به وادی البدر هشت فرسنگ و از آنجا به بدر و حنین نه فرسنگ و از آنجا به وادی الصفرا شش فرسنگ و از آنجا به وادی الغزال هشت فرسنگ و از آنجا به ذوالحلیفه که میقات است هفت فرسنگ و از آنجا به بیر امیرالمومنین علی (ع ) هشت فرسنگ و از آنجا به مدینه حضرت رسول صلعم دو فرسنگ جمله باشد. (نزهةالقلوب حمداللّه مستوفی چ لیدن مقاله ثالثه ص 169).
وادی بطحان
رودی است در مدینه . (نخبةالدهر دمشقی ص 210).
وادید
سرکشی در کار. (آنندراج ).
  • بازدید:
    بعبرت [ بین ] جهان را تا کند قطع امید از تو
    که دیدنهای رسمی را ز پی وادید میباشد.

    صائب (از آنندراج ).

  • وادی صرحیه
    موضعی است بین راه مدینه و قلاع خیبر. صاحب حبیب السیر آرد: پیغمبر اسلام به عزیمت فتح خیبر با هزار و چهارصد تن از شجاعان دلاور از مدینه نهضت فرمود.. عکاشةبن محسن اسدی را مقدمه لشکر گردانید و در میمنه عمربن الخطاب را تعیین کرد و در میسره دیگری از اصحاب مقرر گردید ودویست سر اسب در آن سپاه موجود بود و از آنجمله سه اسب به حضرت رسالت اختصاص داشت و آن حضرت بعد از قطعمسافت از راه وادی صرحیه به میان قلاع خیبر درآمده چون چشمش بر آن دیار افتاد اصحاب را به توقف امر کرد.(حبیب السیر چ تهران ص 130). در حبیب السیر چ خیام وادی حرضه آمده است . و در معجم البلدان صرحیه نیست .
    وادی السباع
    موضعی است بین بصره و مکه . زبیدبن العوام در آنجاکشته شده است . فاصله آن تا بصره پنج میل است . ابوعبیده درباره آن چنین آورده است . ناحیه ای است از نواحی کوفه و وجه تسمیه آن این است که اسماء دختر دریم بن القین بن اهودبن بهراء مکنی به ام السباع در آنجا میزیسته و فرزندان وی را سباع یعنی درندگان میگفته اندزیرا نام آنها: سگ، شیر، گرگ، یوز، روباه ، سرحان (گرگ) بوده است . وابل بن قاسطبن هنب بن اقصی بن دُعمی بن جدیلة در این وادی بر اسماء بنت دُریم گذر کرد چون اورا تنها در چادر دید اراده وی کرد. اسماء گفت اگر قصد من کنی درندگان (اسبع) خویش را بخوانم وابل گفت من در این وادی جز تو نبینم پس اسماء بانگ برآورد ای کلب (سگ) ای ذئب (گرگ)، ای دب (خرس ) ای سرحان (گرگ)، ای سید (گرگ)، ای نمر (پلنگ) آنگاه همگی با شمشیر کشیده درآمدند وابل گفت ! اینجا را جز وادی سباع نمی بینم . و سفاح بن بکیر درباره آن گفته است:
    مررت علی وادی السباع ولااری
    کوادی السباع حین یظلم وادیا
    اقل به رکباً اتوه و بیئة
    واخوف الا ما و فی اللّه ساریا.

    (از معجم البلدان ).

    وادی الغیمة
    ="line-height: 25px;"> متاسفانه نتیجه ای برای جستجوی وادی الغیمة در لغتنامه دهخدا یافته نشد.

    برای جستجوی بهتر:
    - در نوشتن املای کلمه خود بیشتر دقت کنید.
    - در نوار جستجو بجای حروفی که نمیدانید از خط فاصله (-) استفاده کنید. مانند:( س-ر، یا سر-س-ان)
    - در نوار جستجو می توانید ستاره (*) را برای تعداد نا معلومی از حروف بکار برید مانند: نمایشگ*، یا *وستان.
    وادی بلاریزا
    ناحیه ای است در اندلس که دارای قلعه هایی است که از عرب بر جای مانده است . (از الحلل السندسیه ج 2 ص 112).
    وادید آمدن
    پدید آمدن: به یک ساعت صدهزار نور در دل بوحنیفه وادید آید. (راحة الصدور راوندی ). رابعه گفت این همه هست ولکن منی و خودپرستی و انا ربکم الاعلی از گریبان هیچ زنی برنیامده است و هیچ زن هرگز مخنث نبوده است اینها از مردان وادید آمده است . (تذکرة الاولیاء عطار). پرسیدند که در این راه چه عجب تر دیده ای ؟ گفت آنکه کسی آنجا هرگز وادید آید. (تذکرة الاولیاء عطار).
    وادی صفاته
    (در لغت به معنی دشت برج کشیک ) وادیی است در نزدیکی مریشه در آنجا وادیی است که بیت جبرین می کشد و از آنجا تا ساحل فلسطینیان امتداد می یابد، پورترگمان دارد که آن همان وادیی است که در فوق مذکور شده . (قاموس کتاب مقدس ).
    وادی السقایین
    ناحیه ای است در اندلس . (از الحلل السندسیة ج 2 ص 253، 339).
    وادی القری
    موضعی است در نزدیک مدینه . (از اقرب الموارد). شهرکی است [ به عربستان ] با مردم اندر میان بیابان نهاده . (حدود العالم ). ناحیه ای است بین مدینه و شام و از توابع مدینه و دارای دهکده های بسیار است . پیغمبر اکرم به سال 7 ه' .ق. آنجا را تصرف و سپس با گرفتن جزیه صلح کرد. (از معجم البلدان ). گروهی از رجال عرب به این ناحیه منسوبند از آن جمله اند: یحیی بن ابی عبیدةبن الوادی که در حدیث ثقه بود و عمربن داودبن زاذان غلام عثمان بن عفان که معروف به عمربن الوادی المغنی و از مهندسان روزگار ولیدبن یزیدبن عبدالملک بود.
    -غزوه وادی القری ; غزوه ای است که پیغمبر پس از فتح خیبر و فدک در سال 7 ه' .ق. با یهود ساکن وادی القری کرد. در امتاع الاسماع ج 1 ص 332 چنین آمده است : چون پیغمبر (ص ) از خیبر بازگشت قصد وادی القری کرد. وی شب در صهباء با صفیه بنت حی ازدواج کرد و ابوایوب انصاری شب تا سحر نگهبان حضرت بود. چون بامداد به وادی القری رسید گروهی از عرب بر وی گرد آمدند ولی یهود آنان را با نیزه پذیره شدند و مدعم غلام پیغمبر به تیر آنان کشته شد. پیغمبر لشکر خود را برای جنگ به صف آراست و سعدبن عباده ، حباب بن المنذر، سهل بن حنیف و عبادبن بشر سران یهود را به اسلام دعوت کرد، ایشان امتناع کردند و به جنگ برخاستند، 11 تن از آنان کشته شدند. این جنگ یک شبانه روز ادامه داشت سرانجام آنجا به قهر و غلبه گشوده شد و غنیمت بسیار به دست آمد. یهود ساکن تیماء از در صلح درآمدند. پیغمبردر برابر جزیه صلح را پذیرفت و آنان را بر اموال خود گماشت و آنگاه به مدینه بازگشت . در مجمل التواریخ والقصص ص 254 در این خصوص چنین آمده است : در محرم (سال هفت هجری ) غزو خیبر و گشادن حصار، و تزویج صفیه با پیغامبر بود و باز صلح کردند و با مردم فدک در صفرو زنی جهود پیغامبر را زهر داد بر بزغاله بریان کرده ... و اندر ماه ذوالحجه پیغامبر علیه السلام به عمرةالقضا رفت و حج کرد. و پیش از این غزو وادی القری بود. (مجمل التواریخ والقصص ). و در تاریخ گزیده ص 14 چنین آمده است : بعد از فتح خیبر عزیمت استخلاص فدک کرد بی جنگ و به صلح مسخر کرد... از فدک عزم وادی القری کرد و آن را محصور کرد و بعد از هفته ای مسخر گردانید. در حبیب السیر ج 1 ص 381 چنین آمده است : چون حضرت مصطفی علیه الصلوة اشرفها از صهباء کوچ فرموده به وادی القری رسید. یهود آن موضع به حمایت بعضی از مشرکان عرب قدم در میدان جنگ نهادند و اهل اسلام نیز به صف آرایی پرداختند و آنروز با آنکه یازده تن از جهودان به قتل رسیدند غلبه قطعی معلوم نشد اما صبح روز دوم ترس و وحشت زیاد به حال اهل ظلام راه یافته فرار اختیار کردند و نعمتی وافر و غنیمتی کثیر به دست سپاه اسلام افتاد. چون یهودان از فتح لشکر اسلام خبر یافتند طریق مصالحه در پیش گرفتند و جزیه قبول نمودند و حضرت مقدس نبوی صلوات اللّه و سلامه علیه قرین فتح و ظفر به مدینه طیبه شتافتند و در ذیقعده همان سال با دو هزار از مهاجر و انصار به جانب مکه معظمه توجه فرمودند. در معجم البلدان در این خصوص چنین آمده است : پیغمبر چون از کار خیبر فراغت یافت روی به وادی القری آورد و مردم آنجا را به اسلام دعوت کرد، از این کار امتناع کردند و بجنگ با وی برخاستند پیغمبر پیروزی یافت و آنجا را به قهر تصرف کرد و اموال ایشان را به غنیمت گرفت و از این جنگ به مسلمانان متاع و اثاث فراوانی رسید رسول خمس آن اموال را برداشت و نخلستانها و زمینها را برای یهود باقی گذاشت و با آنان مانند اهل خیبر رفتار کرد. فتح آنجا در جمادی الاخر سال 7 ه' .ق. صورت گرفت . و رجوع به غزوه وادی القری و عقدالفرید ج 7 ص 28، تاریخ سیستان ص 71، سفرنامه ناصرخسرو ص 49، مجمل التواریخ ص 519، نزهةالقلوب ج 3 ص 14، تاریخ اسلام ص 30 و 62 قاموس الاعلام ترکی ج 6 و نخبه الدهر دمشقی ص 67 و 214 شود.
    وادی بلنسیه
    رودی است در اندلس (اسپانیا). (الحلل السندسیة ج 1 ص 30).
    وادی درعه
    رودی است در افریقا. (نخبةالدهر دمشقی ص 18 و 111).
    وادی صیحان
    موضعی است در یمن که دارای معادن نقره است . (الجماهر بیرونی ص 271).
    وادی السلام
    نام قبرستانی در بغداد. (یادداشت مولف ).
  • نام قبرستانی است در قم .
  • وادی القصور
    از شهرهای هذیل واقع در عربستان است و صخرالغی الهذلی هنگام وصف ابر درباره آن چنین سروده است:
    فاصبح مابین وادی القصور
    حتی یلملم حوضاً لقیفاً.

    (معجم البلدان ).

    وادی بنا
    موضعی در یمن از توابع بنا. (از معجم البلدان ذیل بَنا).
    وادی درکه
    رودی است در افریقا. (نخبةالدهر دمشقی ص 113).