جستجو

متن ترجمه آیتی ترجمه شهیدی ترجمه معادیخواه تفسیر منهاج البرائه خویی تفسیر ابن ابی الحدید تفسیر ابن میثم

[ 621 ] 238 امام ( ع ) فرمود : فَرَضَ اَللَّهُ اَلْإِيمَانَ تَطْهِيراً مِنَ اَلشِّرْكِ وَ اَلصَّلاَةَ تَنْزِيهاً عَنِ اَلْكِبْرِ وَ اَلزَّكَاةَ تَسْبِيباً لِلرِّزْقِ وَ اَلصِّيَامَ اِبْتِلاَءً لِإِخْلاَصِ اَلْخَلْقِ وَ اَلْحَجَّ تَقْرِبَةً لِلدِّينِ وَ اَلْجِهَادَ عِزّاً لِلْإِسْلاَمِ وَ اَلْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَوَامِّ وَ اَلنَّهْيَ عَنِ اَلْمُنْكَرِ رَدْعاً لِلسُّفَهَاءِ وَ صِلَةَ اَلرَّحِمِ مَنْمَاةً لِلْعَدَدِ وَ اَلْقِصَاصَ حَقْناً لِلدِّمَاءِ وَ إِقَامَةَ اَلْحُدُودِ إِعْظَاماً لِلْمَحَارِمِ وَ تَرْكَ شُرْبِ اَلْخَمْرِ تَحْصِيناً لِلْعَقْلِ وَ مُجَانَبَةَ اَلسَّرِقَةِ إِيجَاباً لِلْعِفَّةِ وَ تَرْكَ اَلزِّنَا تَحْصِيناً لِلنَّسَبِ وَ تَرْكَ اَللِّوَاطِ تَكْثِيراً لِلنَّسْلِ وَ اَلشَّهَادَاتِ اِسْتِظْهَاراً عَلَى اَلْمُجَاحَدَاتِ وَ تَرْكَ اَلْكَذِبِ تَشْرِيفاً لِلصِّدْقِ وَ اَلسَّلاَمَ أَمَاناً مِنَ اَلْمَخَاوِفِ وَ اَلْأَمَانَةَ نِظَاماً لِلْأُمَّةِ وَ اَلطَّاعَةَ تَعْظِيماً لِلْإِمَامَةِ « خداوند ايمان را به خاطر پاكى از شرك ، و نماز را براى منزّه بودن از كبر ، و زكات را سبب روزى ، و روزه را براى آزمون اخلاص مردم ، و حجّ را براى تقويت دين ، و جهاد را براى عزّت اسلام ، و امر به معروف را براى اصلاح حال توده مردم و نهى از منكر را براى جلوگيرى از نادانان ، و صله رحم را براى فزونى افراد فاميل ، و قصاص را براى حفظ جان مردم ، و اجراى حدود را براى اهميّت كارهاى حرام ، و منع ميگسارى را براى نگهدارى عقل و دورى از دزدى را براى ضرورت پاكدامنى ، و ترك زنا را براى نگهبانى از نسبتها ، و اجتناب از لواط را براى فزونى نسل ، و گواهى دادن را براى كمك‏خواهى در برابر حقوقى كه منكر مى‏شوند ، و دروغ نگفتن را براى گرامى داشت راستگويى ، و اسلام آوردن را براى ايمنى از ترس ، و حفظ امانتها را براى نظم جامعه ، و اطاعت را براى بزرگذاشت مقام امامت ، واجب گردانيده است » . امام ( ع ) به واجبات الهى اشاره كرده ، و بر علّتهاى نهانى هر يك توجّه داده است ، تا بهتر در دلها جا بيفتد ، و نوزده مورد از امور واجب را بيان داشته است : [ 622 ] 1 از آن جهت از ايمان شروع كرده است كه اصل همه واجبات و سنّتها ايمان است و از جمله هدفهاى ايمان پاك ساختن از شرك را قرار داده است ، و چون پاكى از شرك هدف مورد نظر شارع و همچنين كمال نفس وسيله شناخت خداى تعالى است از اين‏رو پاك سازى از شرك هدف نهايى از ايمان است . 2 نماز ، چون تعيين نماز از طرف شارع به خاطر رام ساختن نفس امّاره كه ريشه خودخواهى است در برابر نفس مطمئنه ، و نيز تمرين دادن و مغلوب ساختن آن است ، ناگزير از جمله نتايج نماز پاك سازى انسان از كبر و خودخواهى است . 3 زكات ، از جمله هدفهاى وجوب آن را سبب روزى بودن ذكر كرده است ، زيرا روزى مستمندان ، تهيدستان و كسانى كه شريعت ، حقّى براى آنان معيّن كرده است ، از راه زكات است . 4 روزه ، چون از جمله سختيهاى دشوار براى بدنهاى آدميان است ، امام ( ع ) در خصوص روزه فرموده است كه هدف آن است كه خداوند اخلاص بندگان خود را بيازمايد . هر چند كه اين هدف در تمامى عبادتها وجود دارد . 5 حجّ ، به اين دليل هدف از آن را تقويت دين قرار داده است كه لازمه اين عبادت اجتماع اكثر پيروان اسلام در يك جا در نهايت ذلّت و خشوع و اطاعت در برابر خدا و ديدن تمامى مردم حاضر در اين اجتماع بزرگ از پادشاهان و ديگر مردم است ، كه باعث تقويت دين با همه عظمتش در دل انسان حج‏گزار مى‏گردد ، امّا در ساير عبادات چنين نيست . 6 جهاد ، كه هدف از آن شوكت و قوّت اسلام است ، نياز به توضيح ندارد . 7 امر به معروف ، هدف از آن اصلاح حال توده مردم در امر دنيا و آخرتشان است . امام ( ع ) از آن‏رو توده مردم را نام برده كه اكثريت را تشكيل [ 623 ] مى‏دهند ، و ديگر آن كه جز آنان ، يعنى دانشمندان و فرمانروايان كه خود امر به معروف مى‏كنند ، معروف را انجام مى‏دهند . 8 نهى از منكر ، و اين كه هدف از آن ، جلوگيرى از بى‏خردان است ، مطلب واضحى است . زيرا اگر جلو بى‏خرد از طرف حاكم دينى گرفته نشود ، فساد او گسترش پيدا خواهد كرد و اين مخالف مصلحت توده مردم دنيا است . 9 صله رحم ، از جمله نتايج آن فزونى جمعيت ، يعنى شمار خويشاوندان است ، زيرا فزونى شمار خويشان بستگى به روبه‏راه بودن امر زندگى آنان دارد ، و صله رحم باعث روبه‏راه شدن آن است . 10 قصاص ، و هدف از آن ، حفظ خونهاى مردم ، و جلوگيرى از خونريزى از ترس مجازات است ، مثل اين آيه مباركه : وَ لَكُمْ فى القِصاصِ حَياةٌ . . . [ 68 ] و مانند اين سخن : « القتل أنفى للقتل » كشتن قاتل ، باعث ريشه‏كن شدن قتل است . 11 اجراى حدود الهى ، هدف از آن اهميت دادن به حريم محرّمات الهى است تا پرده‏درى نشود و مردم از راه راست بدان سو كشيده نشوند و در نتيجه هدف شارع از به وجود آوردن ، دين ، از بين نرود . 12 منع از باده گسارى ، و هدف از آن نگهبانى عقل است از اين كه گرفتار در چنگ شراب شده و از هدف اصلى يعنى در پى كمال بودن براى رسيدن به كمال حكمت ، باز ماند . 13 دورى از سرقت ، كه هدف از آن به كار داشتن پاكدامنى و عفت است ، چون دزدى ، از پيروى كامل از هواى نفس سرچشمه گرفته و به حدّ افراط و تبهكارى مى‏رسد ، بنابر اين از جمله هدفهاى اجتناب از دزدى ، ماندن ، كسى كه [ 68 ] سوره بقره ( 2 ) آيه ( 159 ) يعنى : اى خردمندان حكم قصاص براى حفظ حيات شماست . [ 624 ] در نهادش چنين حالتى است بر حدّ پاكدامنى و عفّت است . 14 ترك زنا ، از جمله هدفهاى آن حفظ نسبتها و پيامدهاى آن در مورد مواريث است ، زيرا زنا باعث درهم شدن نسبها و از بين رفتن اموالى است كه زندگى دنيايى مردم بر اساس آن استوار است ، و توضيح راز اين مطلب ، در جاى خود گذشت . 15 ترك لواط ، چه هدف زيادى نسل است و اين كه مادّه افزايش نسل در جاى خود مصرف شود ، تا فزونى نوع و بقاى آن تأمين گردد . 16 گواهى دادنها ، هدف از آن پشتيبانى كسى است كه در برابر انكار دشمن گواهى مى‏طلبد ، تا مبادا در اثر نبودن گواه در مابين حق او را ضايع كنند . 17 دروغ نگفتن ، از جمله هدفها ، بزرگداشت راستگوئى از طريق حرام شمردن ضد آن يعنى دروغگويى است از آن‏رو كه مصلحت جهان و نظام امور مردم بر آن استوار است . و قبلا مفاسد دروغ را كه باعث تحريم آن شده است ، ياد كرده‏ايم . 18 اسلام ، از جمله نتايج آن ايمنى از بيمهاى دنيوى است ، به خاطر صولت اسلام در برابر ساير اديان ، و همچنين از ترسهاى اخروى كه خود واضح است . بعضى به جاى اسلام ، سلام ، نقل كرده‏اند ، از آن‏رو كه سلام باعث دوستى ميان مردم و در نتيجه باعث ايمنى از بيم آنهاست . 19 امامت [ 69 ] ، علت ضرورت امامت آن است كه امامت نظامى است براى اداره امّت . زيرا اگر مردم ، امامى با قدرت و شوكت بسيار داشته باشند ، او ستم ستمكار را از آنان باز مى‏دارد و حق ستمديده را باز مى‏ستاند و بدين وسيله حال مردم بهبود مى‏يابد و امور دنيا و آخرتشان سامان مى‏گيرد ، در صورتى كه [ 69 ] در متن كلام امام ( ع ) : الأمانات است به جاى الإمامة ، كه شارح ذيل شماره ( 18 ) آورده است با توجه به ضبط الأمانات در ديگر شرحها ، و محتواى شماره ( 19 ) : يعنى طاعة الامام ، الأمانات صحيح است م . [ 625 ] اگر چنين رئيسى نداشته باشند اين‏طور نخواهند بود . 20 پيروى از امام [ 70 ] ، هدف از وجوب اطاعت ، بزرگداشت امامت امام ، به منظور فرمان بردن امر او و پيروى از اوست . و به رازهاى زيادى از اين امور واجب قبلا اشاره شده است .