جستجو

متن ترجمه آیتی ترجمه شهیدی ترجمه معادیخواه تفسیر منهاج البرائه خویی تفسیر ابن ابی الحدید تفسیر ابن میثم

214 امام ( ع ) فرمود : كَفَى بِالْقَنَاعَةِ مُلْكاً وَ بِحُسْنِ اَلْخُلُقِ نَعِيماً « در اهميت قناعت همين بس ، كه خود نوعى سلطنت است و نيك خلقى كه ناز و نعمت است » . امام ( ع ) كلمه ملك را استعاره براى قناعت آورده است ، زيرا نتيجه پادشاهى بى‏نيازى از مردم و برترى بر آنهاست ، و كاميابى و قناعت اين نتايج را در پى دارد . و همچنين لفظ نعيم را استعاره از نيك‏خويى آورده است از آن‏رو كه هر دو باعث كاميابى‏اند . [ 608 ] 215 از امام ( ع ) راجع به آيه مباركه فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبةً [ 61 ] پرسيدند ، فرمود : هِيَ اَلْقَنَاعَةُ « زندگى نيكو همان قناعت است » . امام ( ع ) قناعت را به لازمه‏اش كه زندگى پاك و نيكوست تفسير فرموده است .