متن
ترجمه آیتی
ترجمه شهیدی
ترجمه معادیخواه
تفسیر منهاج البرائه خویی
تفسیر ابن ابی الحدید
تفسیر ابن میثم
132 امام ( ع ) فرمود :
كَمْ مِنْ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ إِلاَّ اَلْجُوعُ وَ اَلظَّمَأُ وَ كَمْ مِنْ قَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ قِيَامِهِ إِلاَّ اَلسَّهَرُ وَ اَلْعَنَاءُ حَبَّذَا نَوْمُ اَلْأَكْيَاسِ وَ إِفْطَارُهُمْ « بسا روزهدارى كه از روزه داشتن جز گرسنگى و تشنگى بهرهاى ندارد . و بسا نمازگزارى كه از نمازش جز بيدارى و رنج فايدهاى نمىبرد . خوشا بر خواب زيركان و روزه باز كردن ايشان » . مقصود امام ( ع ) آن است كه اگر كسى به شرطى از شرايط نماز و روزه خود صدمه بزند و به صورت صحيح انجام ندهد ، از نماز و روزهاش بهرهاى نخواهد برد . و بزرگترين شرط روزه و نماز توجه به معبود است ، و نواقص زياد عبادت و نادرستى آنها در بيشتر مردم از باب ناآگاهى به شرايط است .
امام ( ع ) قيام را كنايه از نماز آورده است . و اين كه خواب زيركان را ستوده است به خاطر آن است كه آدم زيرك ، هوش و زيركى خود را در راه خير و به طريق
[ 542 ]
رضاى شارع به كار مىگيرد و هر چيزى را در جاى خود به كار مىبرد . و هر كس اينطور باشد . خواب و افطارش و تمام دخل و تصرف در عباداتش را در جاى خود ، يعنى در جهت رضا و محبّت خدا به كار مىبرد .