جستجو

متن ترجمه آیتی ترجمه شهیدی ترجمه معادیخواه تفسیر منهاج البرائه خویی تفسیر ابن ابی الحدید تفسیر ابن میثم

93 امام ( ع ) فرمود : يَأْتِي عَلَى اَلنَّاسِ زَمَانٌ لاَ يُقَرَّبُ فِيهِ إِلاَّ اَلْمَاحِلُ وَ لاَ يُظَرَّفُ فِيهِ إِلاَّ اَلْفَاجِرُ وَ لاَ يُضَعَّفُ فِيهِ إِلاَّ اَلْمُنْصِفُ يَعُدُّونَ اَلصَّدَقَةَ فِيهِ غُرْماً وَ صِلَةَ اَلرَّحِمِ مَنّاً وَ اَلْعِبَادَةَ اِسْتِطَالَةً عَلَى اَلنَّاسِ فَعِنْدَ ذَلِكَ يَكُونُ اَلسُّلْطَانُ بِمَشُورَةِ اَلنِّسَاءِ وَ إِمَارَةِ اَلصِّبْيَانِ وَ تَدْبِيرِ اَلْخِصْيَانِ ماحل : كسى كه نزد پادشاه سخن چينى مى‏كند ، اصل محل به معناى فريب و مكر است . به جاى كلمه ألفاجر ، الماجن نيز آمده است : به معنى گوينده‏اى كه هر چيز از سخن بيهوده ، ياوه و مسخره ، دلش بخواهد بگويد . الغرم : دين ، وام « روزگارى بر مردم بيايد كه در آن روزگار مقرّب نيست مگر سخن‏چين ، و [ 494 ] زيرك قلم داد نمى‏شود مگر بدكار ، و ناتوان به حساب نمى‏آيد مگر شخص با انصاف . در آن وقت صدقه دادن را غرامت مى‏شمارند ، و صله رحم را منّت و بندگى خدا را باعث بزرگى و برترى بر مردم مى‏دانند ، پس در چنان زمانى پادشاهى با مشورت كنيزان ، و حكمرانى وسيله كودكان و تدبير با خواجه سراهاست » . مقصود امام ( ع ) اين است كه در آن زمان به خاطر بدى مردم و دورى آنها از ديانت و قوانين شرع ، اخلاق پست و ناروا به جاى اخلاق پسنديده قرار گرفته و ناشايست به جاى شايسته ، در نتيجه سخن چينان به غلط به جاى اصحاب فضيلت و افرادى كه شايسته تقرّبند ، در نزد پادشاهان مقرب مى‏شوند ، و تبهكاران يعنى كسى كه در كاربرد قوّه شهوتش ، راه پست افراط را مى‏پيمايد ، شخص با فضيلتى كه داراى اعمال و حركات معتدل است ، شمرده مى‏شود . عبارت : و لا يضعف . . . يعنى هرگاه كسى را ببينند كه داراى تقواست و در رفتارش با مردم منصف است ، ناتوان و عاجز شمارند . و احتمال مى‏رود كه مقصود امام ( ع ) از عبارت يضعف يعنى كم عقل شمارند ، به خاطر اين كه او ستم نمى‏كند ، گويا حقى را كه بايد مى‏گرفت ، نگرفته است ، و صدقه‏اى را كه دادن آن به خاطر كسب ثواب شايسته و سزاوار است ، هم چون بازپرداخت وام در سنگينى و ناگوارى ، تاوان دادن و غرامت ، مى‏شمارند ، و هم چنين صله رحم با خويشاوندان را منّت ، حساب كنند در صورتى كه منّت باعث از بين بردن فضيلت صدقه است به دليل آيه شريفه : يا ايُّهَا الَّذينَ امَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ الاذى‏ [ 36 ] و در آن زمان بندگى و عبادت خدا وسيله‏اى براى برترى جويى نسبت به ديگر مردمان مى‏شود و بدان وسيله ، مانند كسى كه بر مردم منّتى دارد [ 36 ] سوره بقره ( 2 ) آيه ( 264 ) يعنى : اى اهل ايمان صدقات خود را به سبب منّت گذارى و آزار رساندن تباه نسازيد . [ 495 ] خود را از ديگران بالاتر مى‏گيرد . آنگاه امام ( ع ) از جمله نشانه‏هاى آن زمان ، اين چيزها را مى‏داند : كه سلطان و پادشاه با مشورت كنيزان و به فرماندهى گماردن كودكان و تدبير و انديشه خواجه سراها ، مملكت را اداره كنند . [ مرحوم ابن ميثم شارح نهج البلاغه مى‏فرمايد : ] اين علامتها در زمان ما و مدّتى پيش از عصر ما ظاهر گشته است