جستجو

متن ترجمه آیتی ترجمه شهیدی ترجمه معادیخواه تفسیر منهاج البرائه خویی تفسیر ابن ابی الحدید تفسیر ابن میثم

75 در جريان صفين پرسش‏گرى از آن حضرت پرسيد : « آيا اين حركت ما به سوى شام با قضا و قدر الهى بوده است ؟ » مولا در پاسخ او گفتارى طولانى دارد كه اين گزيده‏اى از آن است : ( 643 ) اى واى تو گويى پنداشته‏اى كه قضا و قدر الهى انعطاف ناپذير و جزمى است و سرنوشت انسانها محكوم به چنين جبرى است . اگر چنين باشد ، بر نظام پاداش و كيفر مهر بطلان مى‏خورد و وعده و وعيد يكسره ساقط مى‏شود . بى‏گمان خداى سبحان بندگانش را در حال اختيار فرمان داده است و به عنوان هشدار از محرمات نهيشان فرموده است . او در عين گشايش و نه توام با دست و پاگيرى و تنگنا بندگان را مكلف سازد و در برابر كار كم مزد بسيار رقم زده باشد . آرى او با عصيان بندگان شكست نپذيرد و اطاعتش تحميلى و اجبارى نباشد ، پيامبران را به شوخى رسالت ندهد و فرو فرستادن كتاب ، پوچ نباشد و آسمانها و زمين و آن چه را در اين ميان است ، بى هدف نيافريده باشد . « اين پندار كسانى است كه كفر مى‏ورزند و واى از آتش بر آنان كه كافراند . » ( قرآن كريم ، سوره‏ى 38 ، آيه‏ى 27 )