جستجو

متن ترجمه آیتی ترجمه شهیدی ترجمه معادیخواه تفسیر منهاج البرائه خویی تفسیر ابن ابی الحدید تفسیر ابن میثم

431 امام ( ع ) فرمود : يَغْلِبُ اَلْمِقْدَارُ عَلَى اَلتَّقْدِيرِ حَتَّى تَكُونَ اَلْآفَةُ فِي اَلتَّدْبِيرِ « قضاى الهى بر حسابگرى پيشى مى‏گيرد بطورى كه آفت در تدبير و حسابگرى مى‏باشد » . مقدار ، يعنى قضا و قدر . چون انسان از اسرار قدر ناآگاه است ، پس ساختن تدبير و اندازه‏گيرى در امور مربوط به خود بر اساس توهمات است و به [ 779 ] هيچ وجه قابل اطمينان نيستند . بنابر اين ممكن است آنچه را كه انسان موجب مصلحت خود انديشيده و معتقد است ، باعث هلاكت و از عوامل مفسده باشد . توضيح اين مطلب در قبل گذشت .