جستجو

متن ترجمه آیتی ترجمه شهیدی ترجمه معادیخواه تفسیر منهاج البرائه خویی تفسیر ابن ابی الحدید تفسیر ابن میثم

395 آورده‏اند كه امام ( ع ) در ميان جمعى از ياران خود نشسته بود ، زنى زيبارو از آنجا گذشت ، اصحاب بر او چشم دوختند ، امام ( ع ) فرمود : إِنَّ أَبْصَارَ هَذِهِ اَلْفُحُولِ طَوَامِحُ وَ إِنَّ ذَلِكَ سَبَبُ هِبَابِهَا فَإِذَا نَظَرَ أَحَدُكُمْ إِلَى اِمْرَأَةٍ تُعْجِبُهُ فَلْيُلاَمِسْ أَهْلَهُ فَإِنَّمَا هِيَ اِمْرَأَةٌ كَامْرَأَتِهِ فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ ؟ اَلْخَوَارِجِ ؟ قَاتَلَهُ اَللَّهُ كَافِراً مَا أَفْقَهَهُ فَوَثَبَ اَلْقَوْمُ لِيَقْتُلُوهُ فَقَالَ ع رُوَيْداً إِنَّمَا هُوَ سَبٌّ بِسَبٍّ أَوْ عَفْوٌ عَنْ ذَنْبٍ رمق : نگاه كردن طموح البصر : بالا نگاه كردن هبيب ، الهباب : صداى قوچ موقع هيجان شهوت و طلبيدن ميش « ديدگان اين مردها به هوا دوخته شده و اين گونه نگاه باعث هيجان و انگيزش شهوت و خوشى است پس هر گاه كسى از شما به زنى كه خوش مى‏آيدش نگاه كرد بايد با همسر خود آميزش كند كه او زنى مانند وى است » پس مردى از خوارج گفت : خدا او را بكشد چه قدر داناست اصحاب از جا برخاستند تا او را بكشند . امام ( ع ) فرمود : « او را مهلت دهيد به جاى دشنام بايد دشنام داد يا از گناهش گذشت » . كلمه : فحول را براى آن افراد استعاره آورده است ، و هم چنين ، كلمه : هباب را براى ميل آنها به آميزش استعاره آورده است . امام ( ع ) آنان را به رهايى از فتنه آن نگاه ، وسيله آميزش با همسران راهنمايى كرده است ، و بر اين عمل وسيله قياس مضمرى ترغيب كرده است كه صغراى آن عبارت : فانّما هى امرأة كامرأة ، است ، يعنى همسر آن مرد زنى است [ 755 ] نظير آن زنى كه ديده است ، و كبراى مقدّر آن نيز چنين است : و هر كسى كه شبيه آن زن باشد ، جاى آن را مى‏گيرد . امّا آن مرد خارجى كه لفظ كافر را بر امام ( ع ) اطلاق كرده است براى اين است كه امام ( ع ) از نظر خوارج خطاكار است و هر خطاكارى كافر است . عبارت : انّما هو سبّ . . . بنابر اساس فضيلت عدالت است .