جستجو

متن ترجمه آیتی ترجمه شهیدی ترجمه معادیخواه تفسیر منهاج البرائه خویی تفسیر ابن ابی الحدید تفسیر ابن میثم

81 امام ( ع ) فرمود : مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَللَّهِ أَصْلَحَ اَللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلنَّاسِ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اَللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ وَ مَنْ كَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ كَانَ عَلَيْهِ مِنَ اَللَّهِ حَافِظٌ « هر كه ما بين خود و خدا اصلاح كند ، خداوند ما بين او و مردم را اصلاح [ 29 ] سوره انفال ( 8 ) آيه ( 33 ) يعنى : خداوند مردم را تا تو در ميان آنها هستى عذاب نمى‏كند و تا طلب آمرزش مى‏كنند ، آنان را به كيفر نمى‏رساند . [ 483 ] نمايد ، و هر كه كار آخرت را اصلاح كند ، خدا كار دنياى او را اصلاح نمايد ، و هر كه از جانب خود پند دهنده‏اى داشته باشد ، از طرف خدا نگهبانى خواهد داشت . » اصلاح ما بين خود و خدا به وسيله تقواست كه باعث خوشنودى خدا مى‏گردد ، و چون از جمله آثار تقوا اصلاح قواى شهوت و غضب ، كه اساس فساد در ميان مردمند ، و نيز پايبندى به اعتدال در مورد اين قوا مى‏باشد ، بنابر اين اصلاح ما بين او و مردم نيز وابسته به اصلاح همان قواست . و هم چنين از جمله لوازم اصلاح امر آخرت ، جذب نشدن مردم به طرف دنيا و خوددارى از حرص نسبت به مال دنياست ، و اين نيز بسته به برخورد صحيح آنان و رفتارشان با اخلاق حسنه است كه خود موجب اصلاح امر آخرت و باعث تحت تأثير قرار گرفتن و علاقه‏مندى آنان به كسى است كه واجد اين صفات است و باعث سودرسانى و كمك و آزار نرساندن مردم به او مى‏گردد ، و به اين ترتيب باعث اصلاح دنياى او مى‏شود . از طرفى تحصيل دنياى مطلوب براى كسى كه امر آخرتش را اصلاح كند سهل است و دنياى مطلوب همان حدّ اعتدال از نياز وى مى‏باشد . و اين هم امرى است كه عنايت پروردگار و فراهم آوردن و اصلاح آن را در طول مدّت زندگانى دنيا ، عهده‏دار است . امّا مطلب سوم ، خود را موعظه كردن باعث تقواى الهى و پايبندى به اعتدال در مورد قواى شهوت و غضب است كه اينها اساس شرّ و ريشه فسادى هستند كه مستلزم هلاكت دنيا و آخرت مى‏باشند ، امّا موعظه كردن خويش باعث آن مى‏گردد كه خدا انسان را از شر آنها نگاه دارد .