جستجو

و من كلام له ع بعد أن أقدم أحدهم عل الكلام فحصر و هو في فضل أهل البيت و وصف فساد الزمان

متن ترجمه آیتی ترجمه شهیدی ترجمه معادیخواه تفسیر منهاج البرائه خویی تفسیر ابن ابی الحدید تفسیر ابن میثم

[ 208 ] 224 گفتار آن حضرت ( ع ) است : أَلاَ وَ إِنَّ اَللِّسَانَ بَضْعَةٌ مِنَ اَلْإِنْسَانِ فَلاَ يُسْعِدُهُ اَلْقَوْلُ إِذَا اِمْتَنَعَ وَ لاَ يُمْهِلُهُ اَلنُّطْقُ إِذَا اِتَّسَعَ وَ إِنَّا لَأُمَرَاءُ اَلْكَلاَمِ وَ فِينَا تَنَشَّبَتْ عُرُوقُهُ وَ عَلَيْنَا تَهَدَّلَتْ غُصُونُهُ وَ اِعْلَمُوا رَحِمَكُمُ اَللَّهُ أَنَّكُمْ فِي زَمَانٍ اَلْقَائِلُ فِيهِ بِالْحَقِّ قَلِيلٌ وَ اَللِّسَانُ عَنِ اَلصِّدْقِ كَلِيلٌ وَ اَللاَّزِمُ لِلْحَقِّ ذَلِيلٌ أَهْلُهُ مُعْتَكِفُونَ عَلَى اَلْعِصْيَانِ مُصْطَلِحُونَ عَلَى اَلْإِدْهَانِ فَتَاهُمْ عَارِمٌ وَ شَائِبُهُمْ آثِمٌ وَ عَالِمُهُمْ مُنَافِقٌ وَ فَارِئُهُمْ قَارِنُهُمْ مُمَاذِقٌ لاَ يُعَظِّمُ صَغِيرُهُمْ كَبِيرَهُمْ وَ لاَ يَعُولُ غَنِيُّهُمْ فَقِيرَهُمْ بضعه : پاره تنشّبت : ارتباط يافته ، آويخته است . تهدّلت : درآويخت عارم : زشت ، بدخو مماذق : كسى كه تظاهر به دوستى كند ولى دوستيش خالص نباشد و اين خود قسمتى از نفاق است . « بهوش باشيد كه زبان عضوى از اعضاى انسان مى‏باشد و هر گاه آدمى آماده سخن گفتن نباشد زبان نيز ياراى گفتن ندارد ، و موقعى كه روح آدمى مايه و آمادگى گفتار داشته باشد به سخن در مى‏آيد و وى را مهلت سكوت نمى‏دهد ، ليكن ما خود فرمانروايان سخنيم كه رشته‏هاى آن به دست ما و شاخه‏هايش بر ما [ 209 ] سايه افكنده است . خداوند شما را غريق رحمت كند ، هم اكنون در زمانى قرار گرفته‏ايد كه گوينده حق در آن اندك و زبان از راستگويى ناتوان و حق جو ، خوار است ، مردمش به عصيان مشغول و با بى‏تفاوتى و سازشكارى همراهند ، جوانهايش بدخو و پيرهايش گنهكار ، دانشمندانش دورو و منافق و سخنرانهايش چاپلوس ، كوچكشان به بزرگشان احترام نمى‏گذارد و سرمايه‏دارشان بينوايان را دستگيرى نمى‏كند . » چنان كه نقل مى‏كنند امام ( ع ) اين سخن را در حادثه‏اى ايراد فرمود كه موقعيت چنان ايجاب مى‏كرد يك روز حضرت به خواهر زاده خود جعده بن هبيره مخزومى دستور داد كه براى مردم سخنرانى كند و او رفت بالاى منبر ولى نتوانست حرف بزند ، در اين حال حضرت خود برخاست در عرشه منبر قرار گرفت و سخنرانى طولانى ايراد فرمود كه اين قسمت از آن را سيد رضى در اين جا به رشته تحرير در آورده است . مرجع ضمير متصل در يسعده و يمهله ، لسان ، و مرجع ضمير مستتر در امتنع و اتّسع انسان است و معناى جمله اين است كه چون زبان عضوى از انسان است و از نظر به كارگيرى در اختيار اوست ، پس هر گاه آدمى به دليل گرفتارى و حادثه‏اى آمادگى براى سخن گفتن نداشته باشد زبان نيز قادر به تكلّم نخواهد بود ، و بر عكس اگر براى سخن گفتن داعى داشته و به نور معارف و علوم گسترش يافته باشد ، زبان مهلت آرامش و سكوت ندارد بلكه خود به خود سخن بر زبان جارى مى‏شود . در مرجع ضمير امتنع و اتسع احتمال ديگرى هم هست كه اوّلى به قول و دوّمى به نطق برگردد يعنى هر گاه قول از تبعيت انسان سرپيچى كند پس زبان را [ 210 ] كمك نمى‏كند و باعث سكون و لكنت آن مى‏شود ، ولى اگر انديشه و نطق به آسانى در ذهن او حضور يابد به زبان مهلت آرامش نمى‏دهد . و انّا لامراء الكلام ، در اين عبارت امام ( ع ) كلمه امراء را براى خود و خاندانش استعاره آورده به دليل اين كه ايشان زمان سخن را در اختيار دارند و مانند فرمانروايان در متصرّفات خود ، در آن دخل و تصرف مى‏كنند و لفظ عروق را از استعدادهاى سخن كه در قلوب آنان قرار دارد و نيز تنشّب كه به معناى تعلّق و رابطه محكم است و همچنين عصون را به عنوان استعاره آورده است زيرا ، چنان كه شاخه‏هاى درختان ميوه باعث مى‏شود كه آدمى به آسانى دسترسى به ميوه پيدا كرده و از آن استفاده كند ، زمينه‏هاى خدادادى به اين خانواده نيز سخنگويى را بر ايشان آسان ساخته است ، و لفظ تهدّلت را هم كه به معناى آويخته شدن است به عنوان ترشيح براى اين استعاره ذكر فرموده است . مفاسد زمان حضرت و اصناف مردمش پس از بيان منشأ سخن و سخنورى خود و خاندان گراميش به مطلب ديگرى پرداخته و آن وضع زمان خود و مردمى است كه در آن موقع مى‏زيسته‏اند ، و براى آنان اين اوصاف را بيان كرده است : 1 حق گويان در اين زمان اندكند ، و علت آن هم شرورى است كه جامعه امروز را فرا گرفته است ، و اين همان معنايى است كه در خطبه شماره 31 ج 2 در شرح ايها الناس انا قد اصبحنا فى دهر عنود و زمن كنود بيان شد كه زمان چگونه سبب بدى و خوبى مى‏شود و بدى و خوبى زمان در حقيقت صفت اهل زمان است . 2 در اين روزگار ، زبان انسان از بيان حقيقت ناتوان است ، و علت آن دو چيز است ، يكى جهل و نادانى و دوم ظلم و ستمى است كه جامعه امروز را [ 211 ] فرا گرفته است . 3 اهل حق در اين زمان خوارند زيرا هم در اقليت‏اند و هم نسبت به ديگران ضعيفند . 4 اكثريت مردم اين روزگار به گناه اشتغال دارند . 5 با زبان ، با هم سازش دارند ، ولى در دل توافق ندارند ، به احتمال ديگر معنايش چنين است كه مردم اين زمان در كارهاى خود غلّ و غش به كار مى‏برند . 6 گروهها و اصناف مختلف داراى ويژگيهاى گوناگون مى‏باشند ، جوانانشان تندخو و بد اخلاقند ، از آن رو كه با ادب اسلامى تربيت نشده‏اند ، دانايانشان منافقند ، بدين سبب كه هوشمندى خود را در جهت شرّ به كار مى‏برند و از فرمانهاى الهى و راه آخرت چشم پوشيده‏اند ، گويندگان در اين زمان در دوستى با مردم ناخالصند با زبان اظهار محبت مى‏كنند ولى در دل با آنها دوست نيستند . 7 كوچكشان بزرگشان را احترام نمى‏كند ، زيرا در محيطى رشد يافته‏اند كه از نظر آداب شرعى دچار نقص بوده و توجّهى به آن نداشته‏اند . 8 ثروتمندانشان به نيازمندان كمك نمى‏كنند ، و اين خود دليل است بر اين كه اهل اين زمان مردمى جفاكار و فرومايه مى‏باشند . توفيق از خداوند است .