جستجو

و من كلام له ع في ذم اختلاف العلماء في الفتيا و فيه يذم أهل الرأي و يكل أمر الحكم في أمور الدين للقرآن ذم أهل الرأي

متن ترجمه آیتی ترجمه شهیدی ترجمه معادیخواه تفسیر منهاج البرائه خویی تفسیر ابن ابی الحدید تفسیر ابن میثم

[ 635 ] 17 از سخنان آن حضرت است در نكوهش اختلاف علما در فتوا دادن . تَرِدُ عَلَى أَحَدِهِمُ اَلْقَضِيَّةُ فِي حُكْمٍ مِنَ اَلْأَحْكَامِ فَيَحْكُمُ فِيهَا بِرَأْيِهِ ثُمَّ تَرِدُ تِلْكَ اَلْقَضِيَّةُ بِعَيْنِهَا عَلَى غَيْرِهِ فَيَحْكُمُ فِيهَا بِخِلاَفِ قَوْلِهِ ثُمَّ يَجْتَمِعُ اَلْقُضَاةُ بِذَلِكَ عِنْدَ اَلْإِمَامِ اَلَّذِي اِسْتَقْضَاهُمْ فَيُصَوِّبُ آرَاءَهُمْ جَمِيعاً وَ إِلَهُهُمْ وَاحِدٌ وَ نَبِيُّهُمْ وَاحِدٌ وَ كِتَابُهُمْ وَاحِدٌ أَ فَأَمَرَهُمُ اَللَّهُ تَعَالَى بِالاِخْتِلاَفِ فَأَطَاعُوهُ أَمْ نَهَاهُمْ عَنْهُ فَعَصَوْهُ أَمْ أَنْزَلَ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ دِيناً نَاقِصاً فَاسْتَعَانَ بِهِمْ عَلَى إِتْمَامِهِ أَمْ كَانُوا شُرَكَاءَ لَهُ فَلَهُمْ أَنْ يَقُولُوا وَ عَلَيْهِ أَنْ يَرْضَى أَمْ أَنْزَلَ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ دِيناً تَامّاً فَقَصَّرَ ؟ اَلرَّسُولُ ص ؟ عَنْ تَبْلِيغِهِ وَ أَدَائِهِ وَ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ يَقُولُ ما فَرَّطْنا فِي اَلْكِتابِ مِنْ شَيْ‏ءٍ 15 20 6 : 38 وَ فِيهِ تِبْيَانٌ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ ذَكَرَ أَنَّ اَلْكِتَابَ يُصَدِّقُ بَعْضُهُ بَعْضاً وَ أَنَّهُ لاَ اِخْتِلاَفَ فِيهِ فَقَالَ سُبْحَانَهُ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اَللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اِخْتِلافاً كَثِيراً 5 15 4 : 82 وَ إِنَّ ؟ اَلْقُرْآنَ ؟ ظَاهِرُهُ أَنِيقٌ وَ بَاطِنُهُ عَمِيقٌ لاَ تَفْنَى عَجَائِبُهُ وَ لاَ تَنْقَضِي غَرَائِبُهُ وَ لاَ تُكْشَفُ اَلظُّلُمَاتُ إِلاَّ بِهِ انيق : زيبا و شگفت‏آور « بر يكى از علما مسأله‏اى عرضه مى‏شود و او به رأى خود حكم مى‏كند ، [ 636 ] عين همين مسأله از عالم ديگرى سؤال مى‏شود . او بر خلاف اوّلى فتوا مى‏دهد سپس همين مسأله را نزد پيشواى علما طرح كرده و درخواست رأى مى‏كنند او همه فتواهاى قبلى را تأييد مى‏كند ، با وجودى كه خدا و پيامبر و كتابشان يكى است . آيا خداوند تعالى به اختلاف فرمان داده است و آنها امتثال و اطاعت كرده‏اند ؟ يا خداوند آنها را از اختلاف منع فرموده و آنها خدا را معصيت كرده‏اند ؟ يا خدا دين ناقصى فرستاده و از آنها براى كامل شدن دين كمك خواسته است ؟ يا آنها شريك خدايند كه وظيفه آنها فتوا دادن است و وظيفه خداوند پذيرفتن ؟ يا خداوند دين كاملى را فرستاده است ولى پيامبر در رساندن و اداى آن كوتاهى كرده است : خداوند در كتاب خود مى‏فرمايد : ما فَرَّطْنا فىِ الكِتابِ مِنْ شى‏ءٍ [ 1 ] و نيز فرموده است فيهِ تِبْيانٌ لِكُلِّ شَى‏ءٍ و خداوند فرموده است بعضى از آيات قرآن بعض ديگر را تصديق مى‏كنند و اختلافى در قرآن نيست ، زيرا خداى سبحان فرموده است : وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدوا فيهِ اِخْتِلافاً كَثيراً [ 2 ] . ظاهر قرآن شگفت‏انگيز و باطن آن عميق است . شگفتيهايش تمام نمى‏شود و تاريكيها جز با آن برطرف نمى‏گردد . در اين كلام امام ( ع ) تصريح فرموده‏اند كه حق يك جهت بيشتر ندارد و اين كه هر مجتهدى به صواب دست نمى‏يابد . اين موضوع از امورى است كه ميان علماى اصول فقه مورد اختلاف است . بعضى از آنها معتقدند كه با رعايت شرايط اجتهاد هر مجتهدى به صواب دست مى‏يابد و حق نسبت به هر مجتهدى آن چيزى است كه از نتيجه اجتهاد او به دست آيد و گمان غالب داشته باشد . بنابراين ممكن است حق در دو جهت و يا چند جهت باشد . اين عقيده امام [ 1 ] سوره انعام ( 6 ) : آيه ( 38 ) : ما چيزى در كتاب فروگذار نكرديم . [ 2 ] سوره نساء ( 4 ) : آيه ( 82 ) : اگر قرآن از جانب غير خدا مى‏بود در آن اختلاف بسيارى مى‏يافتند . [ 637 ] غزّالى ( محمد ) و عدّه‏اى از علماى اصول است . بعضى ديگر اين عقيده را منكرند و اعتقادشان اين است كه حق فقط در يك سوى قرار دارد و تنها يك نفر به آن حقيقت مى‏رسد و شيعه بر اين نظر اتّفاق دارد و گروهى از غير شيعه با اين نظر موافقند . و بعضى در اين دو مورد قائل به تفصيل شده‏اند ، چنان كه در علم اصول به طور كامل بحث شده است . فرموده است : ترد على احدهم القضيّه . . . الى قوله ، فيصوّب آرائهم جميعا . امام ( ع ) در اين سخن به اختلاف علما در رأى اشاره فرموده و سپس آن را ردّ مى‏فرمايد . جمله الههم واحد و كتابهم واحد و نبيّهم واحد دليلى است بر بطلان اختلاف رأى علما ، و به صورت صغراى قياس ضمير مى‏باشد كه كبراى آن نهفته است . تقدير كبراى قضيّه چنين است : خدا و كتاب و پيامبرتان يكى است ( صغرا ) ، و هر قومى كه چنين باشد نبايد اختلاف داشته باشد ( كبرا ) ، پس شما نبايد در احكام شرعى اختلاف داشته باشيد ( نتيجه ) . كلام امام ( ع ) كه فرمود : « آيا خداى متعال شما را به اختلاف امر كرده است كه اطاعت او را مى‏كنيد ؟ » . . . دليلى است بر نهفته بودن كبرايى كه ذكر شد زيرا صغراى قضيه در كلام امام ( ع ) آمده است . توضيح مطلب اين است كه اختلاف علما يا به اين صورت است كه خداوند آنها را به اختلاف امر كرده و آنها اطاعت كرده‏اند ، و يا به اين صورت است كه خداوند آنها را از اختلاف منع كرده و آنها معصيت خدا را كرده و اختلاف كرده‏اند ، و يا خداوند نه به اختلاف امر فرموده و نه نهى كرده است بنا به فرض سوّم جايز بودن اختلاف علما در دين و نياز به اختلاف يا به دليل نقصان دين است و يا دين كامل بوده ولى رسول خدا ( ص ) در اداى آن كوتاهى كرده است . اگر اختلاف به دليل نقصان دين باشد دو صورت فرض مى‏شود : يكى آن كه اختلاف براى اين است كه نقص دين كامل شود . [ 638 ] و ديگر آن كه اختلاف براى تكامل است ، چه دين ناقص بوده باشد و چه پيامبر در اداى آن كوتاهى كرده باشد . به هر حال آنها شركاى خدا در دين هستند . پس لازم است كه خدا نظر آنها را بپذيرد و بر آنها لازم است كه نظر خود را بيان كنند چون كار شريك اين است . بدين ترتيب پنج صورت پيدا مى‏شود و منحصر بودن سه قسم آخر به اختلاف بر حسب استقرايى كه نسبت به دلايل نياز به اختلاف شده است ثابت مى‏باشد . امّا هر پنج قسم باطل است و امام ( ع ) در گفتار خود به بطلان آنها اشاره فرموده است . دليل بطلان وجه اوّل ( امر خدا به اختلاف ) اين است كه تكيه‏گاه دين ، كتاب خداى تعالى است و روشن است كه بعضى از قرآن بعض ديگر آن را تصديق مى‏كند و اختلاف و انشعابى در احكام و اقوال قرآن نيست ، جز اين كه احكام با يكديگر فرق دارند ولى اختلاف اقوال علما چنين نيست . نتيجه آن كه هيچ يك از اقوال علما به كتاب خدا ارتباط ندارد ، پس سخنان آنان مربوط به دين نيست . دليل بطلان وجه دوّم ( خدا آنها را از اختلاف نهى كرده ولى آنها به معصيت مرتكب شده‏اند ) اين است كه چون اختلاف آنها موجب معصيت خداست پس اختلاف جايز نيست و نياز به دليل ديگرى ندارد دليل بطلان وجه سوّم ( دين خدا ناقص باشد ) گفته حق متعال است كه فرمود : « ما فَرَّطْنا فى الكتابِ مِنْ شى‏ءٍ » و نيز فرمود : « وَ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الكِتابَ تبياناً لِكُلِّ شى‏ءٍ » [ 3 ] . دليل بطلان وجه چهارم و پنجم روشن است ، زيرا آنها نمى‏توانند ادّعا كنند كه قرآن ناقص است يا پيامبر در رساندن آن كوتاهى كرده است ، به همين دليل [ 3 ] سوره نحل ( 16 ) : آيه ( 89 ) : ما قرآن را بر تو فرو فرستاديم كه هر چيزى در آن بيان شده است . [ 639 ] امام ( ع ) براى بطلان اين دو وجه دليلى نياورده است . پس از توبيخ آنها امام ( ع ) متذكّر مى‏شود كه هر گاه در معناى قرآن تدبّر كنند و اسرار آن را دريابند و بر مشكلات و پيچيدگيهاى آن آگاه شوند جوابگوى همه مطالب خواهد بود ، بنابراين بر آنها حرام است كه به سخنى كه مستند به قرآن نيست مبادرت ورزند . اين است معناى كلام امام ( ع ) كه فرمود : « ظاهر قرآن زيبا و شگفت‏انگيز است و همه اقسام زيباييهاى شگفت‏انگيز بيان را داراست و باطن قرآن عميق است كه جز صاحبان خرد و كسانى كه از جانب خدا با حكمت و فصل خطاب تأييد شده باشند به اسرار و حقيقت آن دست نمى‏يابند . امور شگفت‏انگيز آن تمام نمى‏شود و نكات تازه آن اگر چه بر اذهان تيز و بر ديد ديدگان مى‏گذرد ولى پايان نمى‏پذيرد . تاريكيهايى كه از ظلمت جهل سرچشمه مى‏گيرند جز به جلوه انوار قرآن و درخشش اسرار آن بر طرف نمى‏شود . » در چهار جمله پايان كلام امام ( ع ) سجع متوازى وجود دارد .