متن
ترجمه آیتی
ترجمه شهیدی
ترجمه معادیخواه
تفسیر منهاج البرائه خویی
تفسیر ابن ابی الحدید
تفسیر ابن میثم
321 امام ( ع ) فرمود :
اَلْعِلْمُ عِلْمَانِ مَطْبُوعٌ وَ مَسْمُوعٌ وَ لاَ يَنْفَعُ اَلْمَسْمُوعُ إِذَا لَمْ يَكُنِ اَلْمَطْبُوعُ « علم بر دو نوع است : يكى علم طبيعى و فطرى ، ديگرى علم شنيده ، كه علم شنيده تا مطبوع نباشد بىفايده است » . مقصود امام ( ع ) از علم مطبوع ، عقل بالملكه است ، يعنى استعداد به وسيله علوم بديهى و ضرورى براى رسيدن به علوم اكتسابى ، و مقصود از علم
[ 693 ]
مسموع ، همان شنيدههاى از دانشمندان است ، زيرا كسى كه چنين استعدادى را ندارد ، سودى از شنيدههاى خود از علوم نمىبرد و از دستاورد خود بهرهمند نمىشود .
بعضى گفتهاند مقصود از علم مطبوع آن اصولى است مانند توحيد و عدالت خدا كه انسان به طبيعت عقل و فطرت مىداند ، و علم مسموع ، علوم شرعى است كه نسبت به اصول عقلى و فطرى ، به منزله فرع است ، زيرا فرع بدون اصل سودى ندارد .