جستجو

متن ترجمه آیتی ترجمه شهیدی ترجمه معادیخواه تفسیر منهاج البرائه خویی تفسیر ابن ابی الحدید تفسیر ابن میثم

46 امام ( ع ) فرمود : اَلسَّخَاءُ مَا كَانَ اِبْتِدَاءً فَأَمَّا مَا كَانَ عَنْ مَسْأَلَةٍ فَحَيَاءٌ وَ تَذَمُّمٌ تذمّم : خوددارى از نكوهش سخاء : ملكه بذل مال به كسى كه مستحق است به مقدارى كه شايسته است ، آن هم بدون مقدمه و از روى ميل قلبى و با رعايت برابرى به كسى كه نيازمند آن است . « سخاوت و بخشندگى آن است كه بى‏درخواست انجام گيرد ، زيرا آنچه به خاطر درخواست باشد ، از روى شرم و فرار از نكوهش است » . با اين تعريف روشن شد ، آنچه كه از روى درخواست ، بخشش شود ، [ 457 ] سخاوت نيست و امام ( ع ) براى اثبات اين مطلب دو دليل ذكر كرده است : 1 شرم از درخواست كننده و يا از مردم ، شخص را به بخشش وامى‏دارد . 2 رهايى از نكوهش درخواست كننده ، كه سماجت مى‏كند و او را بخيل مى‏خواند و نظير اينها .