متن
ترجمه آیتی
ترجمه شهیدی
ترجمه معادیخواه
تفسیر منهاج البرائه خویی
تفسیر ابن ابی الحدید
تفسیر ابن میثم
41 امام ( ع ) فرمود :
اَلظَّفَرُ بِالْحَزْمِ وَ اَلْحَزْمُ بِإِجَالَةِ اَلرَّأْيِ وَ اَلرَّأْيُ بِتَحْصِينِ اَلْأَسْرَارِ « پيروزى بسته به مآل انديشى ، و مآل انديشى نتيجه به كار انداختن فكر ، و انديشه و فكر در گرو رازدارى است » .
[ 454 ]
دورانديشى آن است كه انسان در رويدادها تا جايى كه ممكن است ، پيش از هر عمل ، كارى را كه به سلامت نزديكتر و از فريب خوردن به دور است ،
انجام دهد .
اجالة الرأى ، يعنى به كار انداختن فكر ، و نگهدارى رازها كه همان پوشيده داشتن سرّ و رازدارى است .
امام ( ع ) به نزديكترين وسيله پيروزى يعنى دورانديشى ، و به دورترين آن ،
يعنى رازدارى اشاره فرموده است ، و همچنين به حدّ وسط آن كه به كار انداختن فكر و انديشه است . امّا اين كه رازدارى وسيله انديشه درست است از آن روست كه فاش كردن راز در تصميمات جنگى و امثال آن باعث اطلاع دشمن از آن و اقدام متقابل و موجب بهم ريختن آنها مىگردد . كه اين خود ناشى از فكر غلط است . و امّا اين كه به كار انداختن فكر در انتخاب مورد مصلحت ، باعث دورانديشى است ، از آن جهت است كه اگر فكر به كار نيفتد ممكن است كارى كه پيش از رخدادها انجام مىگيرد با آنها هماهنگى نداشته باشد و در نتيجه دورانديشى به عمل نيامده است . و امّا اين كه دورانديشى باعث پيروزى است امر واضحى است .