جستجو

متن ترجمه آیتی ترجمه شهیدی ترجمه معادیخواه تفسیر منهاج البرائه خویی تفسیر ابن ابی الحدید تفسیر ابن میثم

103 امام ( ع ) چون سهل بن حنيف انصارى ، كه از گرامى‏ترين اشخاص نزد آن حضرت بود ، پس از بازگشت از جنگ صفين ، در كوفه از دنيا رفت ، امام ( ع ) پس از وفات او فرمود : لَوْ أَحَبَّنِي جَبَلٌ لَتَهَافَتَ تهافت : تكه تكه افتاد ، و اين مبالغه در فزونى مصائب و گرفتاريى است كه به امام ( ع ) و دوستانش مى‏رسد [ 505 ] « اگر كوهى مرا دوست بدارد هر آينه از هم بپاشد » . سيد رضى مى‏گويد : معناى اين سخن آن است كه اين آزمون بر او سخت مى‏گيرد ، پس غمها بر او روآور مى‏شوند ، و اين كار نشدنى است مگر با پرهيزگاران ، نيكوكاران و برگزيدگان نيك كردار ، اين سخن امام ( ع ) مانند آن عبارت است كه فرمود : « من احبّنا اهل البيت فليستعدّ للفقر جلبابا » يعنى هر كس ما خانواده را دوست دارد بايد براى پوشيدن لباس فقر آماده شود . و بر معناى ديگرى نيز توجيه كرده‏اند كه جاى گفتار آن نيست . عبارت : من احبّنا . . . يعنى اين را براى خود مهيا سازد . و جلباب استعاره از اين است كه انسان خود را براى تهيدستى و تحمّل آن آماده سازد ، و دليل استعاره آوردن آن اين است كه هر دوى اينها شخص آماده را از عوارض فقر و خودنمايى آن در بد اخلاقى ، و تنگدلى و سرگردانى كه چه بسا به كفر مى‏انجامد [ 38 ] ، همچون رواندازى ، مى‏پوشانند ، و چون دوستى مخلصانه اين خاندان ( ع ) ، مستلزم پيروى و متابعت از ايشان ، و به راه و روش ايشان بودن است و از جمله روشهاى ايشان فقر و ترك دنيا و صبر در برابر آنهاست ، بنابر اين لازم است دوستان ايشان نيز فقر را پيشه خود كنند و پيراهنى از آمادگى خود براى فقر و تحمل آن ، براى پوشش خويش مهيّا سازند . ابن قتيبه اين معنا را به عبارت ديگرى روايت كرده و گفته است : هر كس ما را دوست دارد بايد با كمبود و گرفتارى دنيا بسازد و قناعت را پيشه كند . و هم او گفته است : صبر بر فقر و تهيدستى را به پيراهن از آن‏رو تشبيه فرموده است كه فقر و تهيدستى ، همچون پيراهنى بدن را مى‏پوشاند ، مى‏گويد : شاهد بر درستى [ 38 ] اشاره به حديث معروف « كاد الفقر ان يكون كفرا » مى‏باشد م . [ 506 ] اين تأويل روايتى است كه از آن حضرت نقل كرده‏اند : ديد گروهى بر در خانه‏اش ايستاده‏اند ، فرمود : قنبر اينان كيستند ؟ قنبر ، عرض كرد ، پيروان تو يا امير المؤمنين فرمود : من در اينان سيماى شيعه بودن و پيروى را نمى‏بينم . عرض كرد : سيماى شيعه چطور است ؟ فرمود : چسبيدن شكمها به پشت از گرسنگى ، خشكيدن لبها از تشنگى ، كم نور شدن چشمها از گريه [ 39 ] . ابو عبيده مى‏گويد : مقصود امام على ( ع ) فقر در دنيا نيست ، مگر نمى‏بينيد كه ميان دوستان ايشان كسانى مانند ديگر مردم ، ثروتمندند ، بلكه مقصود امام ( ع ) فقر در روز قيامت است ، و سخن را در زمينه پند و نصيحت و تشويق بر اطاعت ايراد كرده است و گويا امام ( ع ) چنين فرموده است : هر كس ما را دوست دارد بايد براى فقر روز قيامتش چيزى آماده كند تا آن را به وسيله اجر و تقرب و نزديكى به خدا جبران نمايد . سيد مرتضى خدايش بيامرزد فرموده است : هر دو توجيه خوب است ، هر چند كه سخن ابن قتيبه خوبتر است ، و همان است معناى سخن سيد رضى خدايش از او راضى باد و گاهى به معناى ديگر نيز توجيه مى‏كنند . قطب راوندى احتمال ناپسندى را داده است ، كه هيچ صلاحيت براى حمل اين سخن را ندارد و ما با نقل آن ، سخن را به درازا نمى‏كشانيم .