جستجو

و من كلام له ع يعني به الزبير في حال اقتضت ذلك و يدعوه للدخول في البيعة ثانية

متن ترجمه آیتی ترجمه شهیدی ترجمه معادیخواه تفسیر منهاج البرائه خویی تفسیر ابن ابی الحدید تفسیر ابن میثم

[ 563 ] 8 از سخنان آن حضرت است يَزْعُمُ أَنَّهُ قَدْ بَايَعَ بِيَدِهِ وَ لَمْ يُبَايِعْ بِقَلْبِهِ فَقَدْ أَقَرَّ بِالْبَيْعَةِ وَ اِدَّعَى اَلْوَلِيجَةَ فَلْيَأْتِ عَلَيْهَا بِأَمْرٍ يُعْرَفُ وَ إِلاَّ فَلْيَدْخُلْ فِيمَا خَرَجَ مِنْهُ مقصود امام ( ع ) از اين كلام ، زبير است كه در وقت مقتضى بيان فرموده وليجة : نيّتى است كه در كار دخالت دارد « گمان زبير اين است كه با دستش بيعت كرده نه با قلبش ، به هر حال به بيعت اقرار كرده ولى ادّعاى خلاف آن را دارد كه بايد آن را با دليل روشن ثابت كند ، در غير اين صورت محكوم به بيعت و اطاعت است » . اين كلام امام ( ع ) به صورت مناظره آن حضرت با زبير است و شامل دليلى است كه بر عليه ادّعاى زبير اقامه شده كه هم دليل او را باطل مى‏كند و هم بدان پاسخ مى‏دهد . توضيح دليل حضرت اين است : هنگامى كه زبير بيعت آن حضرت را شكست و براى جنگ با آن حضرت آماده شد ، امام ( ع ) به لزوم [ 564 ] اطاعت زبير به دليل بيعت استدلال كرد ، و مطابق آنچه نقل شده ، زبير ادّعا كرد كه با دستش بيعت كرده ولى دلش همراه نبوده و اين ادّعا اشاره است به اين كه او در بيعت توريه [ 1 ] كرده كه به گمان زبير توريه در پيمانها و سوگندها از نظر شريعت قابل قبول است و امام ( ع ) به صورت قياسى كه كبراى آن محذوف است و معروف به قياس ضمير است پاسخ داده كه زبير به بيعت اقرار كرده و ادّعاى چيزى را كرده است كه احتياج به دليل دارد . با اين توضيح كه اقرار زبير به چيزى است كه مورد قبول است و محكوميّت او را در متابعت از امام شرعاً ثابت مى‏كند و ضمناً مدّعى است كه در باطنش نيّتى داشته است كه بيعت را باطل مى‏گرداند . صغراى قياس اين است كه زبير مدّعى است در باطن نيّتى داشته كه بيعت را باطل مى‏كرده . كبراى تقديرى قياس اين است كه هر كس چنين ادّعايى داشته باشد نياز به دليلى دارد كه صحّت آن را اثبات كند ، نتيجه اين صغرا و كبرا اين است كه زبير نيازمند دليلى است كه ادّعايش را اثبات كند . امام ( ع ) با جمله فليأت عليها بامر يعرف ، به اين نتيجه اشاره كرده است و بعيد است كه زبير بتواند ادّعادى وليجه را كه امرى باطنى است ثابت كند ، زيرا توريه به استدلال و اقامه برهان ثابت نمى‏شود . سپس امام ( ع ) مى‏فرمايد : چون زبير نمى‏تواند اين ادّعا را ثابت كند ناگزير داخل در چيزى است كه از آن فرار مى‏كند و آن بيعت و در نتيجه اطاعت از امام ( ع ) است . [ 1 ] توريه كلامى است كه در ظاهر راست به نظر آيد و در باطن دروغ باشد .