جستجو

و من كتاب له ع إلى معاوية جوابا قال الشريف و هو من محاسن الكتب

متن ترجمه آیتی ترجمه شهیدی ترجمه معادیخواه تفسیر منهاج البرائه خویی تفسیر ابن ابی الحدید تفسیر ابن میثم

28 و از نامه آن حضرت است به معاويه در پاسخ او 1 ، و آن از نيكوترين نامه‏هاست . اما بعد ، نامه تو به من رسيد . در آن نامه ياد آور شده‏اى كه خدا ، محمّد ( ص ) را براى دين خويش اختيار نمود و او را به كسانى از يارانش كه تأييدشان كرد يارى فرمود . همانا روزگار چيزى شگفت از تو بر ما نهان داشت ، خبر دادنت از احسان خدا به ما و نعمت نبوت كه چتر آن را بر سر ما برافراشت . در اين يادآورى چونان كسى هستى كه خرما به هجر 2 رساند ، يا آن كه آموزگار خود را به مسابقت خواند ، و گمان بردى كه برترين مردم در اسلام فلانند و فلان ، اگر آنچه گفته‏اى از هر جهت درست باشد تو را چه بهره از آن ؟ و اگر نادرست بود ، تو را از آن چه زيان ؟ تو را بدين چه كار كه چه كسى برتر است و كه فروتر ؟ و كه رعيّت و كه رهبر ؟ آزادشدگان 3 و فرزندان آزادشدگان را چه رسد به فرق نهادن ميان نخستين مهاجران و ترتيب رتبت آنان و شناساندن درجه‏هاى ايشان . هرگز « آوازى است نارسا 4 » و گفتارى است نه به سزا كه محكومى به داورى نشيند ، و نادانى ، خود را صدر مجلس عالمان ببيند . اى مرد چرا خود نمى‏نشينى ؟ 5 و كوتاه دستى خويش را نمى‏بينى ؟ و آن را كه با قدر تو سازگار است نمى‏گزينى ؟ تو را چه زيان از اينكه چه كسى شكست خورد ؟ و چه سود از اينكه گوى پيروزى را برد ؟ تو در بيابان گمراهى روانى و از راه راست رويگردان ، و من آنچه مى‏گويم نه براى آگاهانيدن توست ، كه آن نزد تو پيداست ، بلكه گفته من به خاطر يادآورى [ 292 ] نعمت خداست . نمى‏بينى مردمى از مهاجران را در راه خدا شهيد نمودند ، و همگان از فضيلتى بر خوردار بودند . تا آنكه شهيد ما حمزه ( ع ) شربت شهادت نوشيد ، و به سيّد الشهدا ملقب گرديد ، و چون رسول خدا ( ص ) بر او نماز خواند ، به گفتن هفتاد تكبيرش مخصوص گرداند . نمى‏بينى مردمانى در راه خدا دست خود را دادند و ذخيرتى از فضيلت براى خود نهادند ، و چون يكى از ما را ضربتى رسيد و دست وى جدا گرديد 6 طيّارش خواندند كه در بهشت به سر برد و ذوالجناحين كه با دو بال پرد ، و اگر نبود كه خدا خود ستودن را نهى كرد ، گوينده 7 فضيلتهاى فراوانى بر مى‏شمرد كه دلهاى مؤمنان با آن آشناست ، و در گوش شنوندگان خوش آواست 8 . پس « آهن سرد مكوب » و « آب در غربال مپيماى » 9 ، ما پروردهاى خداييم و مردم پرورده‏هاى مايند . اين كه ما و شما در آميختيم و طرح خويشاوندى ريختيم و از دو سوى زناشويى برقرار كرديم و چون همتا با شما رفتار ، عزّت ديرين و فضيلت پيشين را از ما باز نمى‏دارد . 10 و ما و شما را در يك رتبت در نمى‏آرد . شما چگونه و كجا با ما برابريد كه از ميان ما پيامبر ( ص ) برخاست ، و دروغزن ابو جهل از شماست ، و اسد اللّه 11 از ما و اسد الاحلاف 12 از شما ، و از ماست دو سيّد جوانان اهل بهشت و از شماست كودكانى كه نصيب آنان آتش گرديد 13 ، و از ماست بهترين زنان جهان و از شماست آن كه هيزم كشد براى دوزخيان 14 . و بيش از اين ما را فضيلتهاست و شما را فضيحتها . پس اسلام ما را گوش همگان شنيده و شرافت ما را در جاهليت هر كسى ديده ، و كتاب خدا براى ما فراهم آرد آنچه را به ما نرسيده كه فرمايد : « و خويشاوندان ، بعضى سزاوارترند بعض ديگر را در كتاب خدا 15 » ، و فرموده خداى تعالى : « سزاوارترين مردم به ابراهيم آنان هستند كه پيرو او شدند و اين پيامبر و آنان كه ايمان آوردند ، و خدا ولى مؤمنان است 16 » . پس ما يك بار به خاطر خويشاوندى پيامبر ، به خلافت سزاوارتريم و به خاطر طاعت بار ديگر ، و چون مهاجران در سقيفه بر انصار به نزديكى با رسول خدا ( ص ) حجت گذرانيدند ، بر آنان پيروز گرديدند . پس اگر موجب پيروزى خويشاوندى با رسول خدا ( ص ) است حق با ما نه با شماست ، و اگر جز بدان است ، انصار [ 293 ] را دعوى همان است . و پنداشتى كه من بد همه خليفه‏ها را خواستم و به كين آنان برخاستم . اگر چنين است و سخنت راست است تو را چه جاى بازخواست است ؟ جنايتى بر تو نيايد تا از تو پوزش خواستن بايد « نه تو را ننگ است و نه عرصه بر تو تنگ 17 » . و گفتى مرا چون شترى بينى مهار كرده مى‏راندند تا بيعت كنم به خدا كه خواستى نكوهش كنى ستودى ، و رسوا سازى و خود را رسوا نمودى . مسلمان را چه نقصان كه مظلوم باشد و در دين خود بى‏گمان ؟ يقينش استوار و از دو دلى به كنار ؟ اين حجت كه آوردم براى جز تو خواندم ، ليكن از آنچه به خاطر رسيد بر زبان راندم . سپس كار مرا با عثمان ياد آوردى ، تو راست كه پاسخت دهند چه با او خويشاوندى . امّا كدام يك از ما دشمنى‏اش با عثمان بيشتر بود ؟ و در جنگ با وى راهبرتر ؟ آن كه يارى خود را از وى دريغ نداشت و او را به نشستن و به كار مردم رسيدن واداشت ؟ يا آن كه چون وى از او يارى طلبيد ، سستى ورزيد تا سپاه مرگ را بر سر او كشيد و حكم الهى بر وى جارى گرديد ؟ نه به خدا ، « خدا مى‏داند چه كسانى از شما از جنگ باز مى‏دارند ، و آنان كه به برادران خود مى‏گويند نزد ما بيائيد و جز اندكى در جنگ حاضر نمى‏شوند . 18 » و از اينكه بر عثمان به خاطر برخى بدعتها خرده مى‏گرفتم ، پوزش نمى‏خواهم اگر ارشاد و هدايتى كه او را كردم گناه است ، « بسا كسا كه سرزنش شود و او را گناهى نيست . 19 » « و گاه بود كه اندرزگو در معرض بدگمانى است 20 » « من نمى‏خواهم جز آنكه كار را به سامان آرم چندانكه در توان دارم و توفيق من جز به خدا نيست . بر او توّكل كردم و به سوى او باز مى‏گردم 21 » . و گفتى كه من و يارانم را پاسخى جز شمشير نيست ، راستى كه خنداندى از پس آنكه اشك ريزاندى . كى پسران عبد المطلب را ديدى كه از پيش دشمنان پس روند ، و از شمشير ترسانده شوند « لختى بپاى حمل به [ 294 ] جنگ مى‏پيوندد 22 » . زودا كسى را كه مى‏جويى تو را جويد ، و آن را كه دور مى‏پندارى به نزد تو راه پويد . من با لشكرى از مهاجران و انصار و تابعين آنان كه راهشان را به نيكويى پيمودند ، به سوى تو مى‏آيم ، لشكرى بسيار و آراسته و گرد آن به آسمان برخاسته . جامه‏هاى مرگ بر تن ايشان ، و خوشترين ديدار براى آنان ديدار پروردگارشان . همراهشان فرزندان « بدريان » اند و شمشيرهاى « هاشميان » ، كه مى‏دانى در آن نبرد تيغ آن رزم‏آوران با برادر 23 و دايى 24 و جدّ 25 و خاندان تو چه كرد و ضرب دست آنان از ستمكاران دور نيست 26 . و امروزشان با ديروز يكى است .