جستجو

و من كتاب له ع إلى زياد أيضا

متن ترجمه آیتی ترجمه شهیدی ترجمه معادیخواه تفسیر منهاج البرائه خویی تفسیر ابن ابی الحدید تفسیر ابن میثم

[ 689 ] 21 نامه ديگر حضرت كه به زياد بن ابيه مرقوم فرموده است : فَدَعِ اَلْإِسْرَافَ مُقْتَصِداً وَ اُذْكُرْ فِي اَلْيَوْمِ غَداً وَ أَمْسِكْ مِنَ اَلْمَالِ بِقَدْرِ ضَرُورَتِكَ وَ قَدِّمِ اَلْفَضْلَ لِيَوْمِ حَاجَتِكَ أَ تَرْجُو أَنْ يُعْطِيَكَ اَللَّهُ أَجْرَ اَلْمُتَوَاضِعِينَ وَ أَنْتَ عِنْدَهُ مِنَ اَلْمُتَكَبِّرِينَ وَ تَطْمَعُ وَ أَنْتَ مُتَمَرِّغٌ فِي اَلنَّعِيمِ تَمْنَعُهُ اَلضَّعِيفَ وَ اَلْأَرْمَلَةَ أَنْ يُوجِبَ لَكَ ثَوَابَ اَلْمُتَصَدِّقِينَ وَ إِنَّمَا اَلْمَرْءُ مَجْزِيٌّ بِمَا أَسْلَفَ وَ قَادِمٌ عَلَى مَا قَدَّمَ وَ اَلسَّلاَمُ تمرّغ : غلتيدن ، زير و رو شدن « اسرافكارى را كنار بگذار و ميانه‏روى را پيشه كن ، امروز به ياد فردايت باش ، و به اندازه ضرورت زندگى نگهدار ، و زيادى آن را براى روز نيازت پيش فرست ، آيا اميدوارى كه خداوند ، پاداش فروتنان را به تو دهد ، در حالى كه تو نزد او از متكبران مى‏باشى و آيا طمع دارى كه پاداش صدقه دهندگان را به تو دهد ، در حالى كه تو در عيش و خوشگذرانى فرو رفته ، ناتوان و بيچاره و بيوه‏زن و درويش را از آن بهره نمى‏دهى ؟ و همانا كه انسان به آنچه كرده است پاداش يابد ، و به سوى آنچه پيش فرستاده روى آورد . و السلام . » امام ( ع ) در اين نامه چند دستور به زياد بن ابيه مى‏دهد : [ 690 ] 1 نخست او را به ترك اسراف امر مى‏كند كه به معناى زياده‏روى و نقطه مقابل تفريط است كه آن نيز از كارهاى ناپسند مى‏باشد ، و لازمه اين دستور ، امر به اقتصاد و ميانه‏روى در امور مى‏باشد كه از فضايل و كارهاى پسنديده است . 2 امروز به ياد فرداى قيامت و روز آخرت باشد ، و اين عمل ، نفس را سركوب مى‏كند و او را از پرداختن كامل به دنيا و اشتغال به آن باز مى‏دارد . 3 از مال و ثروت دنيا به اندازه نيازمندى در زندگى ، بردارد و اين دستور اشاره به آن است كه در اندوختن مال دنيا و نگهدارى آن ميانه‏رو باشد . 4 تعداد زايد از ثروت دنيا را براى روز شدت نيازمنديش كه آخرت و پس از مرگ است ، به پيش بفرستد ، و اين دستور اشاره به انفاق مال در راه خدا مى‏باشد ، زيرا هر خردمندى مى‏داند كه صرف كردن مال زايد بر احتياج دنيوى ، در راه خدا و جلو فرستادن آن براى روز شدت نيازمندى ، از مصلحتهاى بسيار مهّم است . امام ( ع ) پس از چهار دستور فوق ، زياد را مورد خطاب قرار داده و به طريق استفهام انكارى از او مى‏پرسد كه چگونه از خداوند اميد به پاداش اهل تواضع دارد و حال آن كه او ، از متكبران است ؟ . اين سؤال انكارى اشاره به آن است كه اجر و پاداش در مقابل انجام دادن عمل نيك و اتصاف به آن ، نصيب انسان مى‏شود ، نه در انجام دادن كارهاى خلاف و ضد فضيلت ، پس براى نايل شدن به ثواب و پاداش اهل تواضع ، تخلّق به آن صفت ارزشمند لازم است و آن هم حاصل نمى‏شود مگر پس از فرود آمدن از قله‏هاى بلند تكبر و خودخواهى و همچنين با استفهام انكارى ديگر از او پرسيده است كه با چه دليل طمع ثواب صدقه دهندگان را دارد ، با اين كه پيوسته در طلب جمع مال و خوشگذرانى است و حق ضعفا و يتيمان و بيوه زنان را از آن منع مى‏كند ؟ و اين [ 691 ] استفهام انكارى به منظور از بين بردن طمع او در ثواب نيكوكاران و مؤديان حقوق مستحقان مى‏باشد زيرا پاداش هر عمل نيكى از لوازم خود آن عمل و به اندازه آن است و اين است معناى سخن امام ( ع ) كه فرمود : انما المرء مجزّى بما اسلف و قادم على ما قدّم كه ترجمه آن گذشت و اين عبارت از نيكوترين سخنان است و بسيار كوبنده مى‏باشد .