جستجو

و من كلام له ع قاله للأشعث بن قيس و هو على منبر الكوفة يخطب فمضى في بعض كلامه شي‏ء اعترضه الأشعث فيه فقال يا أمير المؤمنين هذه عليك لا لك فخفض عليه السلام إليه بصره ثم قال

متن ترجمه آیتی ترجمه شهیدی ترجمه معادیخواه تفسیر منهاج البرائه خویی تفسیر ابن ابی الحدید تفسیر ابن میثم

[ 640 ] 18 از سخنان آن حضرت است مَا يُدْرِيكَ مَا عَلَيَّ مِمَّا لِي عَلَيْكَ لَعْنَةُ اَللَّهِ وَ لَعْنَةُ اَللاَّعِنِينَ حَائِكٌ اِبْنُ حَائِكٍ مُنَافِقٌ اِبْنُ كَافِرٍ وَ اَللَّهِ لَقَدْ أَسَرَكَ اَلْكُفْرُ مَرَّةً وَ اَلْإِسْلاَمُ أُخْرَى فَمَا فَدَاكَ مِنْ وَاحِدَةٍ مِنْهُمَا مَالُكَ وَ لاَ حَسَبُكَ وَ إِنَّ اِمْرَأً دَلَّ عَلَى قَوْمِهِ اَلسَّيْفَ وَ سَاقَ إِلَيْهِمُ اَلْحَتْفَ لَحَرِيٌّ أَنْ يَمْقُتَهُ اَلْأَقْرَبُ وَ لاَ يَأْمَنَهُ اَلْأَبْعَدُ حتف : هلاكت و بعضى حتف را حيف نقل كرده‏اند كه به معناى ميل است مقت : خشم و دشمنى هنگامى كه امام ( ع ) در كوفه بر روى منبر خطبه مى‏خواند ، اشعث بن قيس به اعتراض گفت : يا امير المؤمنين آنچه مى‏فرماييد به ضرر شماست نه به نفعتان . امام ( ع ) با نگاه تندى به او نگريست و فرمود : « تو چه مى‏دانى كه چه چيز به ضرر و يا به نفع من است ؟ نفرين خدا و نفرين نفرين كنندگان بر تو باد اى بافنده ، پسر بافنده و اى منافق فرزند كافر . به خدا قسم تو يك بار در زمان كافر بودنت اسير شدى و يك بار در زمان مسلمانيت و در [ 641 ] هيچ يك از اين دو اسارت مال و تبارت به حالت فايده بخش نبود . مردى كه شمشير را بر قوم خويش براند و آنها را به مرگ بكشاند سزاوار است كه نزديكانش او را دشمن بدارند و افراد بيگانه از شرّ او در امان نباشند . » سيّد شريف رضى گفته است منظور كلام امام ( ع ) كه فرموده شمشير را بر قوم خويش براند ، پيشامدى است كه براى اشعث بن قيس با خالد بن وليد در يمامه روى داد ، در آن واقعه اشعث قوم خود را فريب داد و به آنها نيرنگ زد و خالد بر آنها مسلّط شد و آنها را كشت . بعد از اين واقعه قوم اشعث او را « عرف النّار » مى‏ناميدند و عرف النّار در نزد آن قوم به معناى مكر كننده است » . جريان اعتراض اشعث بر كلام امام ( ع ) اين بود كه روزى حضرت مشغول ايراد خطبه بود و به مناسبتى جريان حكميّت را مطرح كرد . مردى از اصحاب حضرت بپا خاست و عرض كرد چگونه بود كه تو ما را از حكميّت بازداشتى و سپس بدان امر كردى ؟ ما ندانستيم كه كدام يك از دو دستور به هدايت نزديك بود . امام ( ع ) با تأسّف دست بر دست زد و فرمود : اين سزاى كسى است كه پيمان را ترك كرد ، يعنى سزاى من است كه حكميّت تحميلى را پذيرفتم و احتياط را رعايت نكردم ، اشعث بن قيس از اين سخن امام چنين برداشت كرد كه حضرت جهت مصلحت را در نظر نگرفته و از انديشه‏هاى باطل پيروى كرده است و خواست كه اين حقيقت را به حضرت بفهماند ، گفت اين سخن به نفع شما نيست ، به ضرر شماست . اشعث نمى‏دانست يا خود را به نادانى مى‏زد كه دليل مصلحت گاهى براى كار و مصلحت بزرگترى ابراز نمى‏شود . امام ( ع ) حكميّت را به آن دليل پذيرفت كه اصحاب آن حضرت ، از روى نادانى مى‏خواستند آن حضرت را به شهادت برسانند . و بزودى آن را در داستانشان نقل خواهيم كرد . [ 642 ] عدّه‏اى از سخن حضرت چنين برداشت كرده‏اند كه مقصود امام ( ع ) اين است كه اين سزاى شماست كه دورانديشى را ترك كرديد ، اشعث گمان كرد كه حضرت مى‏فرمايد اين سزاى من است ، سپس به آن حضرت اعتراض كرد . فرموده است : و ما يدريك ما علىّ ممّالى اين سخن امام ( ع ) اشاره به اين است كه اشعث بن قيس فردى است جاهل و جاهل حق ندارد كه بر امام اعتراض كند با آن كه امام پس از رسول خدا ( ص ) استاد همه دانشمندان است . امّا استحقاق لعن اشعث نه به دليل اعتراض بر امام بود و نه به دليل اين كه بچه كافر بود ، بلكه به اين دليل بود كه به گواهى امام ( ع ) وى منافق بود و منافق به گواهى كلام خداوند تعالى كه مى‏فرمايد : اُولئكَ جَزاؤهُمْ اَنَّ عَلَيْهِمْ لَعْنَةَ اللَّهِ و المَلائِكَةِ وَ النّاسِ اَجْمَعينَ خالِدينَ فيها لا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ العَذابُ و لا هُمْ يُنْظَرُونَ [ 1 ] سزاوار لعنت و دورى از رحمت خداست . فرموده است : حائك بن حائك اين جمله به صورت استعاره اشاره به نقصان عقل اشعث و كمى استعداد او دارد ، زيرا او اشياء را در جاى خود قرار نمى‏داد و سخن را مناسب حال نمى‏گفت ، بعلاوه تأكيدى بر عدم شايستگى او براى اعتراض است ، زيرا بافندگى ( حيا كه ) دليل ضعف عقل است ، چون ذهن بافنده هميشه در جهت بافندگى و صنعتش مى‏باشد و تمام فكرش متوجّه اوضاع و احوال نخهاى پراكنده است تا آنها را مرتّب كرده و نظام دهد و مجبور است براى انجام كار دستها و پاهاى خود را هميشه حركت دهد و در نتيجه چون هميشه فكرش متوجّه كارش مى‏باشد از چيزهاى ديگر غافل مى‏ماند و نسبت به آنها نادان است . [ 1 ] سوره آل عمران ( 3 ) : آيه ( 87 ) : كيفر آن گروه كافر اين است كه خدا و فرشتگان و مردمان همه بر آنان لعنت كنند هميشه در جهنم بمانند و عذاب خدا تخفيف نيابد و هرگز نظر رحمت به سوى آنها نكنند . [ 643 ] بنا به قول ديگر : دليل كم عقلى بافنده آميزش وى با افراد كم عقل مانند زنها و بچّه‏هاست و هر كه با اين گروه سر و كار داشته باشد در ضعف رأى و كمى عقل او در كارها شكى نيست . از امام صادق جعفر بن محمّد ( ع ) روايت شده است كه فرمود : « عقل چهل معلّم عقل يك بافنده است و عقل يك بافنده به اندازه عقل يك زن است و زن اصلاً عقل ندارد . » و از موسى بن جعفر ( ع ) روايت شده است كه فرمود : « با معلّمان و بافندگان مشورت نكنيد كه خداوند عقل آنها را گرفته است . » اين روايات در كمى عقل آموزگاران و بافندگان مبالغه‏آميز است [ 2 ] . روايت ديگر اين است كه امام ( ع ) اشعث را به خاطر بافنده بودن سرزنش كرده است زيرا بافندگى شغل پستى بوده است كه همّت را پست و ناچيز مى‏ساخت و اخلاق پست را به همراه داشته است . روايت شده است كه رسول خدا ( ص ) به يكى از بافندگان بنى نجّار مقدارى نخ داد كه برايش پارچه‏اى ببافند ، او در بافتن پارچه امروز و فردا مى‏كرد . پيامبر بر در خانه‏اش مى‏آمد و مى‏فرمود پارچه را بده تا لباس تهيه كرده و در بين مردم بپوشيم . بافنده مرتّب امروز و فردا مى‏كرد تا پيامبر ( ص ) وفات يافت . چنان كه مى‏دانى دروغ پايه نفاق است و كسى كه اخلاقش دروغگويى باشد كه از لوازم اين شغل بوده روا نيست كه در چنين موردى بر امام ( ع ) اعتراض كند در اين كه آيا اشعث بافنده بوده يا نه اختلاف نظر است . گروهى گفته‏اند كه او و پدرش برد يمانى مى‏بافته‏اند و گروهى ديگر بر اين باورند كه اشعث بافنده نبوده بلكه از فرزندان پادشاهان و بزرگان كنده بوده است و امام به اين دليل او را نكوهش كرده است ( كه به نشانه بزرگى ) شانه‏هايش را بالا مى‏انداخت و [ 2 ] چون اين روايات داراى سند نيست لذا از درجه اعتبار ساقط است م . [ 644 ] قدمهايش را با فاصله برمى‏داشت و چنين راه رفتنى مخصوص بافندگان بود و به كسى كه چنين راه مى‏رفت حائك و به زنى كه با تبختر راه مى‏رفت حائكه مى‏گفتند . معناى نزديك به ذهن اين است كه اين كلمه استعاره بوده و چنان كه قبلاً توضيح داديم كنايه از نقص عقل اشعث باشد [ 3 ] . فرموده است : و اللّه لقد اسّرك الكفر مرّة و الاسلام اخرى و ما فداك من واحدة منهما مالك و لا حسبك . اين كلام امام ( ع ) تأكيد مجدّدى است بر نقصان عقل اشعث و اشاره به اين است كه اگر عقلى مى‏داشت دو بار اسارت برايش پيش نمى‏آمد كه هيچ يك از مال و حسبش او را از اسارت نجات نداد . مقصود امام ( ع ) اين است كه مال و ثروتش از اسارت وى جلوگيرى نكرد ، ولى منظور اين نيست كه بعد از اسارت فديه نداده باشد ، زيرا اشعث يكبار در جاهليّتش فديه داد و آن وقتى بود كه پدرش كشته شد و او به خونخواهى پدرش برخاست و اسير شد ، سپس سه هزار شتر فديه داد و آزاد گشت . اشعث با هفتاد مرد از قبيله كنده خدمت پيامبر رسيد و اسلام آورد . منظور امام از اسارت وى در دوران جاهليّت و كفر همين اسارت است . امّا اسارت او در زمان اسلامش بدين شرح است كه وقتى پيامبر ( ص ) از دنيا رفت اشعث در وادى حضرموت مرتدّ شد و قبيله خود را از پرداخت زكات منع كرد و از بيعت با ابو بكر سر باز زد . ابو بكر زياد بن لبيد را كه قبلاً فرماندار حضرموت بود براى سركوبى او فرستاد و سپس عكرمة بن ابى جهل را با گروه زيادى از مسلمانها به كمك وى فرستاد . زياد بن لبيد با اشعث و قبايل كنده چندين جنگ سخت انجام داد و بالاخره آنها را محاصره كرد و آنها به دژ خود پناه [ 3 ] اگر شارح محترم از ابتدا حائك را از حيك مى‏گرفت كه به معناى تبختر و تكبّر است هيچ نيازى به نقل رواياتى كه اعتماد بر آنها بر عقل سنگين است پيش نمى‏آمد زيرا تبختر و تكبّر از نادانى است م . [ 645 ] بردند . زياد بن لبيد محاصره را شديد كرد تا تشنگى بر آنها غلبه يافت . اشعث كسانى را نزد زياد بن لبيد فرستاد و براى خانواده‏اش و بعضى از قومش امان خواست ولى نام خود را به طور معيّن قيد نكرد . همين كه اشعث از حصار بيرون آمد او را اسير كردند و دست بسته نزد ابو بكر به مدينه فرستادند . اشعث از ابو بكر تقاضا كرد كه او را نكشد و امّ فروه را ( كه خواهر ابو بكر و نابينا بود ) به ازدواجش درآورد ، ابو بكر پذيرفت . از امورى كه بر عدم رعايت قوانين دين از جانب اشعث دلالت دارد اين است كه پس از خروج از مجلس عقد امّ فروه ، شمشيرش را كشيد و هر شترى كه ديد پى كرد و هر گوسفندى كه يافت كشت . وقتى مردم او را تعقيب كردند به خانه يكى از انصار پناه برد . مردم از هر طرف بر سرش فرياد كشيدند و مى‏گفتند اشعث دوباره مرتدّ شده است . اشعث بر پشت بام قرار گرفت و گفت اى مردم مدينه من غريب ديار شما هستم و با آنچه از شتران و گوسفندان كه نحر كردم و كشتم شما را وليمه دادم هر كس از شما هر آنچه از آنها مى‏يابد بخورد و هر كس بر من حقّى دارد فردا بيايد تا حقّش را بپردازم تا راضى شود . فردا چنين كرد و خانه‏اى در مدينه نماند مگر اين كه در آن ، به سبب نادانى اشعث ، ديك غذايى بپا شد و اين موضوع براى مردم به صورت ضرب المثل در آمد كه ( احياناً به كسى مى‏گفته‏اند ) وليمه دهنده‏تر از اشعث . شاعر در اين باره گفته است : لقد اولم الكندىّ يوم ملاكه وليمة حمّال لثقل العظائم [ 4 ] فرموده است : و انّ امرءا دلّ على قومه السّيف و قاد اليهم الحتف لحرىّ ان يمقته الاقرب و لا يأمنه الابعد . اين جمله امام ( ع ) اشاره به فريبى است كه اشعث به قوم خود داد . وقتى از [ 4 ] آن مرد كندى روز ازدواجش وليمه‏اى داد كه به خاطر سنگينى استخوانهاى وليمه مردم آنها را با پشت حمل مى‏كردند . [ 646 ] زياد بن لبيد درخواست امان كرد براى عدّه كمى از بزرگان قومش امان نامه دريافت كرد ، بقيّه گمان كرده بودند كه براى همه امان دريافت كرده است و با همين گمان از جنگ دست برداشتند امّا همين كه اشعث و كسانى از اقوامش كه براى آنها امان نامه گرفته بود از قلعه بيرون رفتند زياد بن لبيد وارد دژ شد و دست به كشتار قوم اشعث زد ، آنها يادآورى كردند كه شما به ما امان داده‏ايد ، زياد پاسخ داد : اشعث جز براى ده نفر از خويشانش امان نامه دريافت نكرده است و به اين ترتيب تعدادى از آنها به قتل رسيدند تا اين كه نامه ابو بكر به زياد رسيد كه از كشتن آنها دست بردارد و آنها را نزد وى برد و زياد چنين كرد . معناى كلام امام ( ع ) كه فرمود : اشعث شمشير را بر قومش هدايت كرد و مرگ را به سراغ آنها برد . همين واقعه است ، زيرا اشعث بود كه براى جنگ پيشواى آنها شده بود و آنها را تسليم مرگ كرد . شكّ نيست كسى كه چنين باشد قومش او را دشمن مى‏دارند و ديگران وى را امين نمى‏شمارند . امّا آنچه سيّد رضى ( ره ) نقل كرده ، مراد امام ( ع ) داستانى است كه براى اشعث با خالد بن وليد در يمامه پيش آمده و او قوم خود را فريب داد و به آنها نيرنگ زد تا خالد بر آنان مسلّط شد . من در پيشامدهايى كه براى خالد در يمامه پيش آمده است به چنين چيزى دست نيافتم ، ولى حسن ظنّ به سيّد رضى اقتضا دارد كه نقل او را صحيح بدانيم ، شايد اين داستان رد پيشامدى بوده است كه ما به اصل آن دست نيافتيم . بايد دانست كه امام ( ع ) در اين بخش از كلام خود اشعث را به همه رذايل نفسانى نكوهش كرده است . او را به نادانى و كند فهمى كه جنبه تفريط از حكمت است نسبت داده و او را بافنده دانسته است كه نشانه كم عقلى است و به ستمگرى او كه جنبه افراط از عفّت و نفاق است اشاره فرموده و او را كافرزاده خوانده كه تأكيد بر نفاق اوست و به سست عنصرى و ناپايدارى او كه جنبه [ 647 ] تفريط و دور بودن از شجاعت است اشاره فرموده است زيرا او دو بار اسير شده است ، علاوه بر اين اشاره به كم عقلى وى چنان كه شرح آن گذشت نيز هست . همچنين امام ( ع ) با جمله « او مردى است كه شمشير را بر قوم خود هدايت كرد و مرگ را به سراغ آنها برد » به ظلم و نيرنگ او كه در برابر فضيلت و وفادارى صفت پستى مى‏باشد اشاره فرموده است . دارا بودن اين همه رذيلت موجب آن شده كه او سزاوار لعن باشد . امّا سرّ اين كه قوم اشعث او را به كنايه « عرف النّار » مى‏گفتند اين است كه عرف عبارت از هر جايگاه بلندى است و اعراف در قرآن كريم ديوارى است ميان بهشت و جهنّم ، و چون ويژگى هر مكان مرتفع اين است كه غير خود را مى‏پوشاند فريبكار نيز با مكر خود امور زيادى را از ديگران پوشيده مى‏دارد و چون اشعث قوم خود را فريب داد صحيح است كه به عنوان استعاره به وى عرف النّار بگويند ، زيرا آتش جنگ را كه بر باطل بود و آتش جهنّم را در پى داشت از مردم پوشاند . خدا داناتر است .