متن
ترجمه آیتی
ترجمه شهیدی
ترجمه معادیخواه
تفسیر منهاج البرائه خویی
تفسیر ابن ابی الحدید
تفسیر ابن میثم
140 سخنى از آن حضرت ( ع ) در نهى از غيبت مردم
شايسته است ، آنان كه مرتكب گناه نشدهاند و از معصيت در امان ماندهاند ، به گناهكاران و عاصيان رحمت آورند . و همواره به درگاه خداوندى سپاس گزارند تا سپاس خداوندى ، آنان را از عيبجويى گناهكاران باز دارد . پس چگونه است حال غيبتكنندهاى كه زبان به غيبت برادر خود مىگشايد و او را به سبب گرفتار شدنش در چنگ گناه سرزنش مىكند . آيا به ياد ندارد كه خداوند گناهان او را مستور داشته ،
[ 319 ]
آن هم گناهانى ، كه از گناهان كسى كه زبان به غيبتش گشاده ، بسى بزرگتر بوده است . و چگونه او را به گناهى نكوهش مىكند كه خود نيز همانند آن را مرتكب مىشود . و اگر آن گناه را ، عينا ، مرتكب نشده ، خداوند را در مواردى كه از آن گناه عظيمتر بوده است ، نافرمانى كرده است . به خدا سوگند ، اگر گناه بزرگى مرتكب نشده ولى نافرمانى كوچكى از او سر زده است ، جرأت او در عيبجويى و غيبت مردمان گناهى بزرگتر است .
اى بنده خدا ، به عيبجويى گناهكار مشتاب ، شايد خداوند او را آمرزيده باشد و از خردك گناهى هم كه كردهاى ، ايمن منشين ، بسا كه تو را بدان عذاب كنند . هر كس از شما كه به عيب ديگرى آگاه است ، بايد از عيبجويى باز ايستد . زيرا مىداند كه خود را نيز چنان عيبى هست .
بايد به سبب عيبى كه ديگران بدان مبتلا هستند و او از آن در امان مانده است ،
خدا را شكر گويد و اين شكرگزارى او را از نكوهش ديگران به خود مشغول دارد .