جستجو

واترقیدن
مصدر جعلی از ترقی . تنزل کردن ترقی معکوس کردن . به صورت مثل گفته میشود:
هر که بینی ترقیی دارد
من بیچاره واترقیدم .

(از فرهنگ نظام ).

واتیغ برخاستن
(...موی ) راست ایستادن .
واجب القتل
کشتنی و سزاوار کشتن . که کشتن آن لازم باشد. (ناظم الاطباء). مرگارزان . (یادداشت مولف ).
واپس نوشتن
باز کردن درنوشته و پیچیده را. رجوع به نوشتن شود.
واترلو
نام محله قدیمی «سیدنی » شهر معروف استرالیا که در حدود 11200 تن سکنه دارد.
واتیکان
کاخ پاپها در رم و مشتمل است بر مجموعه ای از قصرها و کلیساهای کوچک که از ادوار مختلف بر جای مانده و هر یک دارای خصوصیت و طرح خاصی است . در آنجا راهروهای نقاشی شده ، مجسمه ها و آثار باستانی وجود دارد. کتابخانه آن دارای 67000 نسخه خطی و تقریباً 500000نسخه چاپی است . کلیسای مشهور سیکستین نیز در این کاخ است . تالارهای رافائل که شامل 52 پرده نقاشی وی و شاگردانش میباشد و اطاقهای چهارگانه آثار او نیز در آنجا است . (از لاروس ).
واجب القضا
کاری که از کسی فوت شده و بجا آوردن آن لازم است . (ناظم الاطباء).
واپسی
آخری . آخرین . واپسین:
الهی به فریاد جانم رسی
در آن دم که باشد دم واپسی .

نزاری قهستانی (از دستورنامه چ روسیه ص 74).

واجب آمدن
لازم بودن . واجب شدن . لازم شدن: آنچه به حکم معدلت و راستی واجب آمدی بر آن رفتی . (تاریخ بیهقی ).
که کرمشان به عطسه ماندراست
کاید الحمد واجب آخر کار.

خاقانی .

واجب القطع
اندامی که بریدن آن لازم باشد. (ناظم الاطباء).
وات سنج
(اِ مرکب ) (اصطلاح فیزیکی ) وسیله ای است که برای اندازه گرفتن قدرت (نیرو) الکتریکی به کار میرودو مانند سایر ابزارهای الکترودینامیکی دارای دو پیچک میباشد... در کارخانه ها برای اینکه روش کار ماشینها و قدرتی که مصرف میکنند معلوم باشد ابزارهای اندازه گیری رسام به کار میبرند. در این ابزارها یک صفحه کاغذ مدرج به وسیله یک دستگاه ساعت حرکت متشابه میکندو عقربه ابزار که آغشته به مرکب است در هر آن روی کاغذ اثری میگذارد و به این ترتیب تغییرات اندازه ای که ابزار نشان میدهد برحسب زمان رسم میشود. (نقل از الکتریسته و موارد استعمال آن ، عبداللّه ریاضی ص 474).
واثق
اعتماددارنده . (تاج العروس ) (آنندراج ) (ناظم الاطباء). مطمئن: به همّت بلند و عقل کامل برزویه واثق گشتند. (کلیله و دمنه ). چون مزاج این باشد به چه تاویل خردمند بدان واثق تواند بود. (کلیله و دمنه ).
گر خاص قرب حق نشوم واثقم بدانک
رخت امان به خلد مزین درآورم .

خاقانی .

واجبات
ج ِ واجبة. چیزهایی که بجا آوردن آنها واجب است . (ناظم الاطباء):
چو کار معنوی زین چرخ بینی
متاب ازواجبات عقل مگذر.

ناصرخسرو.

واجب الوجود
آنکه ذات او مقتضی وجود او باشد چنانچه ذات باری تعالی که ذات او در وجود محتاج غیر نیست . (غیاث ) (آنندراج ). گرور فرتاش . (ناظم الاطباء) (برهان ). شایسته بود که خدای تعالی باشد. (ناظم الاطباء). کسی که وجودش از ذات او باشد و احتیاج به چیزی نداشته باشد. (از تعریفات جرجانی ). واجب الوجود نفس وجود است و واجب بغیره عارض بر وجود و زاید بر ماهیت است . (حکمت اشراق ص 93).
  • (اِخ ) نامی از نامهای خدای تعالی نزد حکما. مقابل ممتنعالوجود و ممکن الوجود.که هستی او ناگزیر است . موجودی که در وجود خود محتاج به غیری نباشد. هرچه وجود او ضروری باشد. (از یادداشتهای مولف ): و به حقیقت وجود ذات بزرگوار او اثر جود و رحمت واجب الوجود است . (ص 118 سندبادنامه ). متسلسل به سببی است که مسبب الاسباب و واجب الوجود خوانند. (ص 278 سندبادنامه ). و رجوع به واجب تعالی ، واجب بالذات ، واجب لذاته ، اللّه و قائم بالذات شود.
  • وات فرد
    شهری در انگلستان در حوزه لندن و دارای 46000 تن سکنه که صنایع کاغذ و آبجوسازی مختصری دارد.
    واثقالرسولی
    (711 ه' . ق./1311 م .) سلطان ملک الواثق ابراهیم بن یوسف بن یوسف المظفربن عمربن علی بن رسول از پادشاهان یمن بود وی نیکوسیرت و خردمند بود و در ظفارالحبوضی واقع در یمن (نزدیک صنعا) درگذشت .
    واجب الاتباع
    آنکه (یا آنچه ) سزاوار متابعت باشد. (ناظم الاطباء). آنکه یا آنچه متابعت از او واجب شود.
    واجب الوجود غیرمکافی
    یعنی دو واجب که بالذات واجب باشند و متکافی در وجودو متلازم و متساوی باشند و هیچ یک علت دیگری نباشد زیرا محال است . (فرهنگ لغات و اصطلاحات فلسفی سجادی ).
    وات فره ذات
    وات فره ذات اول ، نام یکی از حکام ایرانی دوره سلوکی در پارس در قرن سوم ق. م . بوده است . سکه او به دست آمده و براین سکه تصویر اورمزد با بال گشاده در روی آتشگاه رسم شده است . (ترجمه ایران در زمان ساسانیان ص 49).
    واثق با
    (ال' ...) نهمین خلیفه عباسی ، کنیه او ابوجعفر بود و نام وی هارون بن محمد معتصم بن هارون ، نام مادرش قراطیس و جاریه ای از اهل روم بود . در شعبان سال 196 ه' . ق. متولد شد و در 11 ربیعالاول سال 227 ه' . ق. پس از مرگ معتصم با او بیعت کردند. در 228 ه' . ق. اشناس سردار ترک نسبت به اوسوگند وفاداری یاد کرد . در زمان واثق بحث و جدل میان اشعریان و معتزله که قبلاً وجود داشت ادامه یافت و احمدبن ابی دواد که از روسای بزرگ معتزله بود از خواص واثق شد و به اشاره او واثق به تفتیش عقاید دینی مردم پرداخت و به همین علت بسیاری از مردم را از خود رنجاند . در این زمان جمعی بر احمدبن نصربن مالک بن هیثم خزاعی - که در زمان مامون چندگاهی به لوازم امر به معروف و نهی از منکر پرداخته بود، - گردآمده باعث خروج گشتند. بعضی از عمال والی بغداد اسحاقبن ابراهیم نیز دست بیعت به وی دادند. احمدبن نصر قرار بر این گذاشت که در شبی معین با زدن طبل اتباع او خروج کنند. اتفاقاً چند تن از توطئه کنندگان که از شرب شراب انگور بی شعور بودند. قبل از میعاد طبل نابهنگام زدند و شحنه بغداد از جریان اطلاع یافت و تحقیق کرد. عیسی حمامی که از جریان مطلع بود بعد از تخویف و تهدید اقرار کرد و کسانی را که با امام احمدبن نصر همدست بود نام برد. همان شب احمد را با روساء اصحابش گرفته روز دیگر مقید به سامره فرستاد و سپس در مجلسی که علماء معتزله حاضر بودند او را به رجوع از مذهب اهل سنت و اعتراف به خلق قرآن دعوت نمود و احمد بر مذهب خود مصر بود. واثق به شمشیر عمروبن معدیکرب زخمی بر احمد زد و یکی از سرهنگان سرش را از تن جدا کرد و دیگری به فرمان واثق آن سر را به دارالسلام برد . در زمان واثق در طرفداری ازاعتزال تعصب زیادی به کار رفت بطوری که در سال 231 هنگامی که گماشتگان الواثق باللّه اسرای مسلمان را با دادن فدیه از رومیان میگرفتند نماینده ای از طرف قاضی القضاة احمدبن ابی دواد به سرحد روم آمد تا عقیده اسرا را بپرسد. نماینده مزبور کسانی را که به خلق قرآن و نفی رویت حق تعالی عقیده داشتند از چنگ رومیان خلاص میکرد و برخلاف کسانی را که به این اقرار حاضر نمیشدند همچنان به اسیری باقی میگذاشت و در این امتحان جماعتی از مسلمانان به بلاد عیسوی نشین برگشتند . در روزگار دولت الواثق و پدرش معتصم ، عصبیت عرب فاسد شده بود و از آن پس اتکای ایشان به موالی ایرانی و ترک و دیلم و سلجوقی و جز آنان بود آنگاه ایرانیانی که از جانب خلفا فرمانروائی داشتند بر نواحی و سرزمینهایی که حکومت میکردند مستقلاً غلبه و تسلط یافتند .
    هم در زمان واثق بود که محله کرخ بغداد بسوخت و واثق هزار هزار دینار به مردم بینوا داد تا تجدید بنای خانه های خود رانمودند. در همان وقت مردم فرغانه نیز نامه نوشته و تقاضای کمک کرده بودند و احمدبن داود حجابت میکرد. واثق گفت : همین زمان برای اهل کرخ هزار هزار درم استدی باز از جهت اهل فرغانه چیزی میخواهی ؟ حاجب گفت : ان اللّه یسالک عن اهل فرغانه کما یسالک عن اهل بغداد، بشکرانه آنکه خدای تعالی بندگان خود را از بغداد تا فرغانه محتاج تو گردانیده است و ترا محتاج یکی از ایشان نکرده با ایشان نیز مکرمت کن ... واثق بدین سخن التماس اهل فرغانه مبذول داشت .
    واثق علما را نیکو داشتی چنانکه در عهد او علوی درویش نماند... در عهد او عبداللّه طاهر والی خراسان بود. برادرش مصعب با او درنمیساخت . واثق هر دو را شرکت داد مصعب را فرمود خدمت او کن . پس از این عبداللّه طاهردر خراسان نماند. در سال 230 ه' . ق. واثق جای او را به پسرش طاهر داد . واثقعمال و منشیان را گرفته مصادره کرد. (تاریخ گزیده ).احمدبن اسرائیل را هشتاد هزار دینار مصادره کرد و چوب زد، و از سلیمان بن وهب چهارصد هزار دینار و از حسن بن وهب 14 هزار دینار و از ابراهیم بن ریاح و منشیانش صد هزار دینار و از احمدبن خصیب و نویسندگانش هزارهزار دینار و از نجاح شصت هزار دینار گرفت . علت این امر را این نوشته اند که ندیمی به واثق گفت : علت نکبت برامکه در زمان هارون این بود که گویند شبی خواننده ای این شعر را در حضور رشید خواند:
    و استبدت مرة واحدة
    انما العاجز من لایستبد.
    این شعر رشید را که بر سر جاریه بر آل برمک خشمگین بود تحریک بر قلع و قمع برامکه نمود. واثق نیز با شنیدن این حدیث تکرار کرد که انما العاجز من لایستبد و شروع به مصادره اموال منشیان و کتاب نمود. (از ابن اثیر ذیل وقایع سال 229 ه'. ق.).
    وزارتش تعلق به وزیر پدرش محمدبن عبدالملک زیات داشت [ و این وزیر ] بسیار شریر بود بسیاری از اکابر عمال و متصرفان را معزول کرد و محبوس گردانید و عده کثیری از ایشان به راهنمائی احمدبن ابی دواد بمنظور بهبود خلیفه از بیماری آزاد شدند. (از آثار الوزراء عقیلی ص 102). واثق از افاضل خلفا بود و در روزگار او فتوح بزرگ و حوادث عظیم اتفاق افتاد. (تجارب السلف ص 72). در دوره خلافت او جزیره صقلیه (سیسیل ) به دست امرای بنی اغلب فتح شد و ضمیمه سرزمین های خلافت اسلامی گشت . (قاموس الاعلام ترکی ).در حرکات و سکنات تشبه به مامون کردی . (تجارب السلف ). و او را به قول صولی از نظر ادب و خلق مامون کوچک نامیده اند، شعر میسرود و از همه خلفا به موسیقی آشناتر بود. خود عود خوب مینواخت . (تاریخ الخلفاء سیوطی ص 288). واثق بر کثرت اکل شرهی تمام داشت و اکثراوقات بی رغبت طعام میخورد. (روضةالصفا). و مخصوصاًبادنجان فراوان دوست داشت چنانکه در هر بار چهل بادنجان میخورد، هنگامی که ولیعهد بود پدر به او پیغام فرستاد که میترسم روزی که به خلافت رسی از پرخوری کورشده باشی ! او گفت اعلم امیرالمومنین ، انی تصدقت بعینی جمیعاً علی البادنجان ! (از عقدالفرید ج 8 ص 13).به قول یزید مهلبی سفره ای زرین داشت که از چهل پارچه تشکیل میشد و هرقطعه آن را بیست تن حمل میکردند. (تاریخ الخلفاء سیوطی ). واثق به کثرت اکل شرهی تمام داشت بی اشتها غذای بسیار خوردی و در ادخال مبالغه نمودی تا اخلاط فاسد جمع شد و به مرض استسقا سرایت کرد. (تاریخ گزیده ). طبیبی تنوری تافته و اخگرها از آن بیرون آورده واثق را در تنور نشاند و چندگاه از اغذیه ردیه پرهیز فرمود تا صحت یافت . واثق نوبت دیگر درخوردن اطعمه مضره افراط نموده مرض نکس کرد و فرمودتا بار دیگر تنوری را گرم کردند و در آنجا نشست امابعد از لحظه ای از کثرت حرارت بی طاقت شده اشاره نمودتا او را بیرون آوردند و در همان روز اوقات حیاتش بنهایت رسید . روز چهارشنبه بیست و چهارم ماه ذی الحجه سال 232 بمرد اندر محفه به سامره . (تاریخ سیستان ، تاریخ الخلفاء سیوطی ، مجمل التواریخ والقصص ). و برادرش بر وی نماز کرد. (مجمل التواریخ ). نوشته اند که احمدبن ابی دواد بر او نمازگزارد و او را در هارونی به خاک سپردند. (ابن اثیر).خلافت او پنج سال و هفت ماه بود. (قاموس الاعلام ترکی ). و به قولی پنج سال و چهار ماه و کسری و به قولی پنج سال و نه ماه و سیزده روز. (تاریخ سیستان ) (روضةالصفا) (حبیب السیر). به گفته ابن اثیر پنج سال و نه ماه و پنج روز بوده است . عمرش به نقل مجمل التواریخ والقصص و حافظابرو سی و شش سال و به روایتی نه ماه و سیزده روز زیادت بود و به قول ابن اثیر 36 یا 32 سال و به نقل تاریخ سیستان 37 سال و به گفته مسعودی به نقل حبیب السیر 37 سال بود.